Ik wist toen nog maar heel weinig over de Bende van Nijvel, eigenlijk niets. En de vraag is: moet je die man geloven (zo dacht ik dan), maar nu ben ik zeker (toch zo goed als) dat hij de waarheid sprak. En wat moest ik zeggen tegen Jumet? Juist een verklaring afleggen en gedaan, zo gaat het daar. Ik ken iemand met meer info en die hebben ze ook wandelen gestuurd.
Die man zei gewoon dat hij en zijn broer in de jaren '80 van alles hebben uitgestoken, hij verwees naar de Delhaize (het café was in de buurt en hij deed teken naar daar). Hij vroeg mij: Ge weet toch wat er toen gebeurd is? Ik zei de Bende van Nijvel, vanaf dan stopte het gesprek grotendeels. Daarvoor zei hij, dat hij en zijn broer hun beste vriend vermoord hebben. Ze hebben allebei gezeten en zijn broer was nu nog met zaken bezig. Hij zei letterlijk: "hij is nu nog gek".
En wat ik het raarste vond dat hij zijn pas liet zien, zogezegd om te laten zien van waar hij was. Ik heb mij al 1000 keer beklaagd dat ik toen niet alles in mijn geheugen heb opgeslagen. Ik wist niets van de Bende van Nijvel, ik zat daar met een vriendin en ik dacht die man wilt opscheppen en zatte praat verkopen, maar hij wist goed genoeg wat hij zei. De blik in zijn ogen zeiden genoeg.
Hij zei ook dat hij een pak miljoenen opzij had en binnen 10 jaar ben ik hier weg naar Zuid-Amerika: dus nu binnen 6 jaar, toevallig 2015? Ik weet echt niet wat ik er moet van denken, alles wat ik zeg is de waarheid maar het kan gewoon een gangster geweest zijn die ook in die tijd zaken deed.
Die man was rond de 50 denk ik, geen echt accent vanwaar ik hem zou kunnen thuis brengen. Maar wat Aalst betreft is het een zaak waar er nog Aalstenaars bij betrokken kunnen zijn, onrechtstreeks (zie verhaal Kuros).