Ik ben 'de feiten' rond de Bende van Nijvel nog maar eens gaan doornemen en ik merk dat ik toch wel heel erg veel vergeten was van wat ik hier ooit al eens gelezen had. Ik heb nu de jaren ´82 en ´83 afgewerkt en het beeld dat ik er nu bij krijg lijkt me veel duidelijker te zijn dan wat me destijds voor ogen stond. Eigenlijk wist ik toen niet goed wat ik ervan moest denken, want een duidelijke mening hield ik er niet aan over. Mijn interesse voor deze zaak laaide weer op door het nieuws van de bekentenis, hetgeen me dus deed denken aan een brandweerman die zijn eigen branden sticht en dat wilde ik hier dan ook wel even komen melden. Maar dat lukte niet meteen vanwege een dwarsliggende bot. Toen kreeg ik deze twitterdiscussie onder ogen https://twitter.com/ArnoudVbrief/status … 3724698624
Het was een denkbeeld dat ik nog niet had en mijn eerste reactie was iets van: "oh ja?" en ik wilde hem dit ook mededelen, maar toen ik er even over nagedacht had leek ook mij dit de meest aannemelijke verklaring; maar je kunt je hier dan ook van alles bij voorstellen natuurlijk.
Nu ik de feiten herlees komt bij mij een duidelijk beeld naar voren van een dermate vergaande manipulatie der dingen dat dit het traditionele bende-niveau ontstijgt, waarbij de manipulatie van bewijs diverse malen, zo niet telkenmale, het hoofddoel van de gepleegde misdaad lijkt te zijn..
Want ja, wat doe je precies als je besloten hebt terreur te gaan zaaien enkel ten wille van de terreur zelf??
Zoiets waarschijnlijk, en het en passant uit de weg ruimen van personen waar men een persoonlijk conflict mee heeft, of die via een andere weg in aanmerking komen voor liquidatie.
Voor mij is er eigenlijk al geen andere mogelijkheid meer te bedenken dan dat dit het geval is ben ik bang, en dan moet ik nog beginnen aan seizoen ´85, waarin er wellicht nog wat aan "het bewijs" gesleuteld moest worden, enkele personen uit de weg geruimd en/of dat de nadruk toch nog even gelegd moest worden op het feit dat we in een gevaarlijke samenleving leven.
1 + 1 = 2