jay wrote:De Heer Podevijn was een gerespecteerd zakenman (verkocht ook motoren aan het koningshuis) en een concurrent van Van Den Abiel. Financieel had hij zeker niet te klagen. Na zijn dood zijn er nog een aantal motoren van waarde gevonden in zijn magazijn.
Advertenties uit 1983-84 van AARC, het bedrijf van Van den Abiel » aalst.courant.nu | aalst.courant.nu
Auto-onderdelen, maar Podevijn had toch een motorzaak? Dus toch niet echt concurrenten, of zie ik dat verkeerd? Iemand hier op het forum suggereerde een link tussen de firma van Van den Abiel en landsverdediging maar zonder enige bronvermelding? Wat is daar van aan?
En dan is er ook dit:
JOS wrote:Podevijn en Van den Abiel kenden elkaar al veel langer dan van de periode dat ze buren waren in de Sint-Jobstraat. Na de oorlog hadden ze beiden een zaak
Van den Abiel zat in Leopoldville in Kongo in de jaren 50-60 en werkte in de Mercedes-garage daar, volgens anderen op dit forum. Van den Abiel zelf geloofde blijkbaar dat zijn dochter en haar gezin een bewust target waren:
Tijdens zijn verhoor door de Bendecommissie-bis ging Van Den Abiel uitvoerig in op de 9 mm-kogels die op de al halfdode lichamen van zijn dochter, schoonzoon en kleindochter werden afgevuurd. Dit was overduidelijk een geval van shoot to kill. Buiten de acht doden vielen er in Aalst ook nog eens zeven zwaargewonden. Zij mochten blijven leven. "Maar mijn familie blijkbaar niet", aldus Van Den Abiel.
"Ik heb altijd de stellige overtuiging gehad dat mijn dochter de daders kende. Ik leid dat af uit de manier waarop ooggetuigen de raid beschreven. Nog voor het eerste schot moet mijn dochter iets hebben geroepen waaruit op te maken viel dat deze mannen waren gekomen voor háár, voor haar man en voor haar kinderen." Thérèse Van Den Abiel en Gilbert Van de Steen werkten eveneens in het motorenbedrijfje in de Sint-Jobstraat. In het Bende-dossier is de link naar de parkeer- en takelboetes van Albert Van Den Abiel nooit gelegd. "En zoals ik zeg", klinkt het korzelig aan de telefoon. "Het hoeft niet meer. Ze kunnen allemaal de pot op."
howitzer wrote:Dan moet degene die op observatie stond wel naar een telefooncel zijn gelopen om te verwittigd. Ik dacht dat ze waren samengekomen in een bos (Housière?) voor hun raid en dan met twee auto's naar Aalst zijn gereden. Toch niet zo eenvoudig te plannen in het pre gsm tijdperk als je maar een beperkt tijdframe hebt voor je aanslag.
Dat is toch om en bij de 50 km? Lijkt het je niet riskant om zover te rijden en dan absoluut zeker te zijn om exact op het juiste moment ter plaatse te zijn? Er zijn nog mensen op het forum die veronderstellen dat een plek in de buurt een veel handigere startplaats was en ik denk dat ik me daarbij moet aansluiten.
Vanuit de buurt van de Gustaaf Papestraat bijvoorbeeld is het volgens Google maps 800 m, haast in een rechte lijn. Wandelafstand dus, 10 minuten. "Te voet naar Scherpenheuvel?" De meeste draadloze communicatiemiddelen van die tijd konden die afstand vermoedelijk wel overbruggen?
Toch even voor alle duidelijkheid: ik wil met mijn denkpiste absoluut niet de betrokkenheid van Podevijn suggereren. Het is bijvoorbeeld goed mogelijk dat men gebruik kon maken van de faciliteiten zonder zijn medeweten. Die zaak was immers gekend bij een aantal mensen die wel geimpliceerd zijn in het dossier, en de bende had ook de kennis en de hardware om alarmen uit te schakelen en poorten te openen.