Re: Christiaan Bonkoffsky
Indien de Bende van Nijvel geen ordinaire boevenbende was maar een georganiseerde bende was met machtige opdrachtgevers en donkere geheimen die er niet voor terugschrikken om een extreme vorm van geweld te gebruiken en die er alles aan doen om het in de doofpot te houden, dwaalsporen te creëren, onderzoeken te manipuleren. Zou je dan een persoon zoals Bonkoffsky die zich al jaren stiepelzat drinkt zomaar laten rondlopen tot in 2015 waarbij het risico dat die er iets uitflapt enorm groot is? Mogelijks wel indien bijvoorbeeld Bonkoffsky niets heeft behalve zichzelf om op te biechten of indien de personen die weten wie hij is, niet meer in staat zijn om maatregelen te nemen. Deze algemene vraag is geen vaststelling, feit of persoonlijke mening, enkel een denkpiste waarbij ik zelf geen uitgesproken mening heb (een uitgesproken mening in het algemeen heb ik niet).
Ik heb mezelf deze vraag ook al eens gesteld. Een mogelijk antwoord:
Als je alle verhalen op een rijtje zet, komt Bonkoffsky op mij over als een niet al te snuggere, plichtsgetrouwe flik die zijn eigenwaarde haalde uit zijn job. Geen grote denker en emotioneel niet geweldig stabiel. Hij was al actief in het carnavals- en kroegleven voor de Bende van Nijvel, en dus toen al niet vies van een pintje. Tot zijn 35e thuiswonend. Een praatjesmaker die van grappen en grollen houdt.
Als ik een complot smeed dat de aarde moet doen zinderen, kies ik niet iemand met een dergelijk profiel. Voor je het weet ligt je complot op straat.
Stel daar tegenover de twee klassieke Bende van Nijvel-verdachten. Bouhouche en Beijer: dat waren twee mannen die je zou bewonderen vanwege hun geslepenheid als ze niet zo'n slechte inborst hadden. Doortrapter worden ze zelden gemaakt. Als die iets met de Bende van Nijvel van doen hadden, dan zouden ze toch wel wat beters hebben gevonden dan een dorpsflik met een opmerkelijke lengte? Schat ik dat tweetal te hoog in? Of zat Bonkoffsky veel gehaaider in elkaar dan de verhalen doen uitschijnen?
Wat betreft Jef Vermassen, nog een opmerking. Hij is een briljant redenaar die alle bewondering toekomt. Als goed advocaat spreekt hij de taal van zijn cliënt. In die zin doet hij zijn best om David VDS, in wiens schoenen geen mens zou willen staan, te helpen. Had ik de kwaliteiten en positie van Vermassen, zou ik niet anders handelen.
Maar draai het eens om. Stel dat Bonkoffsky nog in leven was en niet op zijn sterfbed, maar in de kroeg had verteld Bende van Nijvel-lid te zijn. En daarna, Aalstenaarf zijnde, Vermassen als zijn advocaat had genomen. Diezelfde Vermassen, die altijd de taal van zijn cliënt spreekt, zou Bonkoffsky dan - met de informatie die wij nu hebben - met het grootste gemak vrijpleiten. Vermassen weet maar al te goed hoe flinterdun het bewijsmateriaal is. Alleen is Bonkoffsky niet zijn cliënt.
We moeten nooit vergeten dat Vermassen via zijn cliënt een betrokken partij is in dit verhaal, en dus niet objectief.