Ben wrote:Een uitspraak van iemand is ook een 'feit'. Ik zal hier een voorbeeld voor geven: zijn familie zegt dat hij niet extreem-rechts was, zijn ex-vrouw zegt dat hij wel extreem-rechts was. Dat zijn twee tegenstrijdige uitspraken en dus twee verschillende feiten over deze man. Het is dus de taak om uit te zoeken wie van de twee de waarheid spreekt. Daarom zijn getuigenissen en meningen ook relevant in dit overzicht van feiten.
Het antwoord op dit concreet punt: hij was wel degelijk extreem-rechts (met de nadruk op extreem).
Dit is wat de Vandale zegt over een feit:
feit (het; o; meervoud: feiten). 1 daad, handeling: een strafbaar feit. 2 gebeurtenis of omstandigheid waarvan de werkelijkheid vaststaat: in feite feitelijk; achter de feiten aan lopen (a) maatregelen nemen, meningen verkondigen die achterhaald zijn; (b) (sport) een achterstand hebben.
Een feit is in mijn ogen gebaseerd op juistheid/waarheid Wanneer het geformuleerde niet vaststaat is het geen feit. Als iemand iets heeft gezegd is het zeggen een feit, maar de inhoud is per definitie geen feit. Waarbij ervan het zeggen ook moet worden vastgesteld of dat ook is gebeurd. Een of meer getuigen, een video opname of geluidsopname. De inhoud is geen feit. Dan moet worden aangetoond of de inhoud een feit is.
Een voorbeeld van hoe een onderzoek fout kan gaan, was bij een verkrachtingszaak. De rechercheurs die hadden het slachtoffer verhoord en gingen er vanuit dat de punten feiten waren. Zoals de kleur van de auto, in het donker. En met het licht van een lantaarn hoeft de kleur van de auto niet de werkelijke kleur te zijn. Ook was er op die auto iets gemonteerd op het dak. Iets van een soort zwaailicht. Wat de dader later had gedemonteerd.
Ze hadden hem eerder kunnen pakken als ze voorzichtiger met de punten voor het onderzoek om waren gegaan. Zoals niet zomaar schappen van de lijst als de kleur van de auto niet hetzelfde is en op het dak niet een montage element aanwezig is. Ze hadden makkelijk die automobilst van dat merk bij het onderzoek kunnen betrekken. Ik meen dat hij later bij een zedendelict op heterdaad na een melding is gepakt.