ctrix wrote:Merovinger wrote:De Valkeneer: "Ik wist dat niet."
Dàt vind ik nu toch wel het toppunt. Bijna heel Aalst wist van in het begin van dat feest af, maar voor het onderzoek was dat schijnbaar geen interessante informatie.
Christian De Valkeneer is geen onderzoeker, hij is de procureur-generaal in het "gerechtelijk gebied Luik". Hij voert het onderzoek dus niet. In België heb je 5 gerechtelijke gebieden waarvan Luik het veruit grootste is qua oppervlakte.
Een procureur-generaal laat zich uiteraard bijstaan door bijvoorbeeld substituten. Christian De Valkeneer heeft nog andere dingen te doen ook behalve het dossier van de Bende Van Nijvel te lezen. Dat dossier is wellicht het belangrijkste nog lopende dossier op zijn bureau (bij wijze van spreken, de bureau van De Valkeneer zakt door zijn poten als je daar het complete dossier zou opleggen), maar je kan als procureur-generaal niet alles zelf gaan lezen. Die man krijgt onrechtstreeks duizenden nieuwe pagina's per dag om te lezen. Best voor die man dat hij bijgestaan wordt door personeel, anders moest die van zelfs elke verkeersboete voor teveel alcohol of te hoge snelheid (boete, geen minnelijke schikking) het dossier gaan lezen en bepleiten in naam van het Openbaar Ministerie.
In verband met het Bende van Nijvel-dossier een kort informatief rekensommetje: All-in bestaat het dossier (naar het schijnt) uit zo'n 3 miljoen pagina's. Christian De Valkeneer is sinds september 2013 de procureur-generaal bevoegd voor het Bende van Nijvel-dossier (4 jaar en bijna 3 maand, 4,25 jaar dus). Als hij eigenhandig 3 miljoen pagina's wil lezen/doornemen (en dat is dan dus enkel op papier en geen plaatsbezoeken e.d.):
3.000.000 / 4,25 = 705.882 pagina's per jaar lezen
705.882 / 52 (weken per jaar) = 13.574 pagina's per week
13.575 / 5 (werkdagen per week) = 2715 pagina's per werkdag
Als De Valkeneer "niets beters" te doen zou hebben dan het volledige dossier te lezen en daar 8 uur per dag aan zou bezig zijn, dan moet hij 8u non stop, een pagina op minder dan 11 seconden grondig gelezen hebben, kritische bemerkingen over maken en notities over maken.
Bovenstaand is gewoon een snelle berekening om aan te tonen dat het onmogelijk is dat De Valkeneer het dossier "persoonlijk volledig grondig kent" bovenop alle andere dossiers waarvoor hij als procureur-generaal enige bevoegdheid/verantwoordelijkheid heeft. Het dossier krijgen als procureur-generaal is wellicht eerder een "vergiftigd geschenk". Volgens mij is hij eerder te zien als "woordvoerder" van het Openbaar Ministerie (eindverantwoordelijke).
Het feit in verband met het rijkswachtersfeest, dat was wel ruim bekend. Diegene die het onderzoek voeren zullen dit wel weten.
Tru Dat wrote:In een artikel lees ik dat het volledige dossier gedigitaliseerd is.
Oef! Best dat die miljoenen pagina's gedigitaliseerd zijn. Dan kan het geen kwaad dat delen van het dossier beschimmeld/nat en onbruikbaar werden en weggesmeten werden. (Zin moet met enige vorm van ironie gelezen worden.)
Ik vind gewoon dat de huidige procureur-generaal, huidige onderzoeksrechter, huidige verantwoordelijke minister, enz., niet de (volledige) schuld moeten krijgen van het mislukken van het dossier sinds meer dan 30 jaar. Het dossier is zo'n grote puinhoop geworden dat moest ze aan mij vragen om "wellicht laatste bevoegde persoon" en in de geschiedenisboeken terecht zou komen als diegene die het niet kon oplossen, ik eens goed zou lachen en zeggen "zoek maar nen andere". Ik hoop oprecht dat De Valkeneer toch positief in de geschiedenisboeken komt en dat de zaak (deels) uitgelicht wordt. Ik hoop overigens ook dat ik de Lotto win.
Non semper ea sunt quae videntur