Topic: Nieuw meldpunt voor tips
Slachtoffer Bende-overval pleit voor Vlaams meldpunt: “Wij worden overspoeld”
Exact 32 jaar na de laatste en bloederigste overval van de Bende van Nijvel pleit slachtoffer David Van de Steen voor een Vlaams meldpunt waar mensen met tips terechtkunnen. Dat zei hij vanmorgen op Radio 1. “Advocaat Jef Vermassen en ik worden overspoeld door tips en brieven. Er is zoveel duidelijke informatie dat het onvoorstelbaar is dat dit niet opgelost geraakt.”
(...) Van de Steen hoopt dat er nu snel de nodige antwoorden komen, maar heeft zijn vertrouwen in het onderzoek verloren. “Ik hou mijn hart vast. Je kan er niet onderuit dat het onderzoek gemanipuleerd is. Eerlijk gezegd heb ik er geen vertrouwen meer in. Dat is niet mogelijk na het traject dat wij hebben afgelegd.”
Hij is niet de enige, en daarom pleit hij voor een Vlaams meldpunt waar mensen met tips terechtkunnen. “Wij worden overspoeld door brieven van mensen die meer weten, maar zeggen dat ze geen vertrouwen meer hebben in de onderzoekers in Charleroi. Die komen dan bij ons terecht, maar wij kunnen ook niet meer doen dan alles naar Charleroi doorsturen. Daarom pleiten wij ervoor dat er in Vlaanderen een punt komt waar deze mensen terecht kunnen.”
Bron » Nieuws
Nieuw meldpunt rond Bende van Nijvel start wellicht morgen
Binnenkort kunnen getuigen die informatie of tips hebben over de Bende van Nijvel terecht bij een nieuw Vlaams meldpunt. Dat heeft advocaat Jef Vermassen gezegd in "De afspraak" en het nieuws wordt bevestigd door de procureur-generaal. Het meldpunt zou morgen al van start gaan.
Slachtoffers en nabestaanden hadden eerder vandaag al opgeroepen om zo'n meldpunt in het leven te roepen, omdat er de laatste weken weer heel veel tips binnenlopen. Advocaat Jef Vermassen legde in "De afspraak" uit dat hij iemand in dienst heeft die full-time bezig is met het verwerken van tips. Vermassen zei vervolgens dat vandaag het meldpunt besproken is en dat het vanaf morgen operationeel zal zijn. Het is nog niet duidelijk of het om een telefoonnummer gaat.
Bron » Nieuws