CleverTrevor wrote:Je moet een enorme ploeg hebben om het alleen al gelezen te krijgen en dan maar hopen dat ieder zijn of haar deel juist analyseert.
Wat bijvoorbeeld bij Lahaut kon, gaat niet bij dit dossier. Lahaut was één enkele moord. Dit is te veel. Alleen de vondst van nieuw technisch bewijs en een loslippige (levende) verdachte kan hier nog schot inbrengen, al zal het nooit tot een veroordeling kunnen komen.
Klopt volledig wat CleverTrevor zegt. Zelfs met een enorm grote ploeg (wat grote budgetten vraagt, welke wellicht niet beschikbaar zijn) is het al een enorme klus om het dossier enkel maar te lezen. Jef Vermassen zei "de namen staan in het dossier". Met deze uitspraak heeft Vermassen wellicht gelijk. Enige probleem, er staan extreem veel namen in het dossier. Als men alle namen in het dossier wil onderwerpen aan een grondige controle het komende jaar, dan is een budget van het 10voud van het huidige budget te weinig. Onrealistisch dus.
Ik denk ook niet dat je mag verwachten dat Peter van Koppen en zijn team de zaak kunnen oplossen. Ik denk dat het eerder de bedoeling is om nieuwe inzichten te krijgen in een bepaalde zaak dat verder kan helpen. Een speurder die het dossier zeer goed kent, die heeft misschien als handicap dat hij dit dossier zo goed kent. Iemand die er buiten staat die bekijkt de zaken soms op een andere manier.
dim wrote:Een Nederlander? Ik weet het zo niet. Spreekt waarschijnlijk niet eens Frans en dan lijkt het me onbegonnen werk.
zeno wrote:Laat het niet maar zijn hé! Een Nederlander die geen Frans kan gaat dan het dossier moeten inlezen ... Weggesmeten geld dat beter naar de slachtoffers kan gaan.
De Valkeneer heeft het dossier ook niet gelezen, hij gebruikt een zoekrobot naar eigen zeggen. Los van dat is het onmogelijk om het dossier volledig te lezen op "korte termijn". Nieuwe speurders die in het onderzoeksteam terecht komen doen dit overigens ook niet. Ik heb ooit een onderzoeker bezig gezien in een bepaald voorval (totaal niet vergelijkbaar met het Bende van Nijvel onderzoek), waarbij die onderzoeker uit het buitenland kwam en de taal van het onderzoek niet machtig was. Het resultaat was op z'n minst "opmerkelijk" te noemen.
Het probleem bij het Bende van Nijvel-onderzoek, dat is de extreem grote omvang van het dossier. Daar zijn simpelweg geen budgetten voor beschikbaar om dat onderzoek zeer grondig en deftig te kunnen voeren door een team van (buitenlandse) experten. Dit is niet leuk om te horen of lezen als "de maatschappij" en de slachtoffers, maar het is nu eenmaal zo. Zoals LEO in een van bovenstaande berichten zegt, moet men een kat een kat durven noemen.
vleermuisje1971 wrote:Peter van Koppen, hoogleraar rechtspsychologie aan de Vrije Universiteit, schat dat hij twee jaar nodig heeft om de zaak met een vast team te doorgronden.
Persoonlijk denk ik dat dit onrealistisch kort is, zelfs met een zeer groot team (wat grote budgetten vergt). Ik denk ook dat men niet zo eenvoudig zo'n groot team onbeperkte toegang zal of zou geven tot het dossier met volledige medewerking van onze overheid en waarbij de onderzoekers verregaande bevoegdheden krijgen. Als die Nederlander een simpel verhoor zou willen afnemen van een mogelijke verdachte zal hij zijn mening van "2 jaar nodig" moeten herzien als hij daarvoor een samenwerking met bevoegde personen wil bekomen. Verder dan een "vrijwillige bevraging" (niet hetzelfde als een "verhoor") zal hij niet geraken op korte termijn in ons systeem met logge procedures.
Non semper ea sunt quae videntur