LEO wrote:Ik denk dat het niet de bedoeling is om het ganse onderzoek te herdoen maar om vast te stellen waar het misliep in het officieel onderzoek.
Dat was oorspronkelijk ook mijn idee, maar in feite is dat al eens gedaan door 2 commissies.
Hier en daar is of was het heel duidelijk waar het misliep he, neem bijvoorbeeld de zelfmoord van Latinus. Op een gegeven moment is het voor heel veel mensen duidelijk dat er zwaar getwijfeld kan worden aan deze zelfmoord. Indien ik mij niet vergis vraagt Wathelet op een bepaald moment om deze zaak te heropenen. Deprêtre weigerde. Er is een tuchtonderzoek gestart naar Deprêtre (vrij uniek). Dit onderzoek is zonder gevolg geklasseerd.
De huidige onderzoeksrechter vraagt op een bepaald moment 2 militairen van de militaire inlichtingendienst uitleg i.v.m. de zelfmoord van een militair, zij weigeren te antwoorden. Einde verhaal.
Tijdens dat tuchtonderzoek lieten magistraten en andere personeelsleden zoals Boulard in het Nijvelse justitiepaleis verstaan dat Deprêtre geregeld tussenbeide kwam in gerechtelijke dossiers. Er was zelfs sprake van schriftvervalsing. Daarom vroeg minister Wathelet op 26 juni 1990 een gerechtelijk onderzoek te openen ‘tegen X’ wegens valsheid in geschrifte. Volksvertegenwoordiger Hugo Coveliers: “Iedereen wist maar al te goed wie met X werd bedoeld, Deprêtre lui-même. Er is toen zelfs een huiszoeking verricht in zijn kantoor in het justitiepaleis. Een huiszoeking bij een procureur, een unicum in de geschiedenis van de Belgische rechtspraak.” Het gerechtelijk onderzoek ‘tegen X’ is later zonder gevolg geklasseerd.
Kunnen we Belgie niet voor het Europees Hof van de mensenrechten brengen?