Re: Christian De Valkeneer
Christian De Valkeneer in de Humo van deze week:
"Ik weet niet zeker dat we het gaan oplossen, maar ik weet ook niet zeker dat we het níét gaan oplossen. Toen het onderzoek naar de Bende van Nijvel in 2015 dreigde te verjaren, heb ik gevochten om de verjaringstermijn met tien jaar te verlengen. Er kwam veel kritiek. Sommigen vonden het beter om alles te laten verjaren, want misschien zouden mensen die er meer van wisten dan wél durven spreken. Uiteindelijk werd beslist om de termijn met tien jaar op te schuiven en verder te zoeken. Toen we een jaar verder waren, twijfelde ik of we er wel goed aan hadden gedaan. Alle pistes waren onderzocht en bij de meeste hadden we geen nieuwe elementen. (*) Eind 2016 hebben we aan de slachtoffers gezegd dat ze zich erop moesten voorbereiden dat we de waarheid misschien nooit zouden vinden. Tenzij er iemand op zijn sterfbed nog een bekentenis zou afleggen. En kijk, in februari 2017 kwam de tip binnen over Christiaan Bonkoffsky."
"Sindsdien ben ik er zeker van dat het de juiste beslissing was. Want nu blijkt dat er toch nog nieuwe elementen bovenkomen, en dat er mensen rondlopen die nog niet alles verteld hebben. Sindsdien leven we op hoop. Misschien kunnen we de daders en de opdrachtgevers toch nog vinden. En, belangrijk: begrijpen waarom dit allemaal is gebeurd."
Bron: Humo | 20 november 2017
(*) Het is pertinent onjuist van De Valkeneer om te beweren dat alle pistes onderzocht waren en er geen nieuwe elementen voor verder onderzoek in 2016 voorhanden waren. Het strikje had hij al, nu dus ook de neus.