Koen Geens aan het woord tijdens de namiddagzitting van de Commissie van Justitie van 31 oktober 2017:
Er wordt mij gevraagd meer duidelijkheid te scheppen over mijn verklaringen van vorige week dat er pogingen gedaan waren om het onderzoek te manipuleren. Ik heb nadien verduidelijkt in de media dat ik doelde op de vondst van de wapens in het Kanaal Brussel-Charleroi. Ik had het over een externe manipulatie. Over andere mogelijke manipulaties in het dossier meldt de procureur-generaal van Luik [De Valkeneer] dat het dossier talrijke vreemde elementen bevat die niet overeenstemmen met het gedrag van gewone criminelen. Ik citeer de procureur-generaal: “Deze vreemde elementen geven aanwijzingen van de wil om bewijzen te manipuleren. De motieven daarvan zijn nog niet bekend.”
Nu citeer ik de procureur-generaal van Luik letterlijk: "La découverte de Ronquières est probablement une des manipulations les plus importantes. Mais, à d'autres occasions, des éléments troublants ont été constatés: abandon, par exemple, par les auteurs de pièces à conviction qui pourraient avoir été destinées à orienter les enquêteurs vers de fausses pistes, vols de pièces à conviction, etc."
Le procureur général De Valkeneer ajoute: "La découverte de Ronquières en 1986 soulève de nombreuses questions, que la deuxième commission d'enquête parlementaire s'est également posées. L'enquête a pu établir que ces objets n'avaient presque certainement pas séjourné un an, comme on l'a cru, mais probablement une semaine ou deux avant leur découverte. Cela signifie que des personnes ont vraisemblablement déposé ces objets dans l'eau afin qu'ils soient découverts et, donc, dans le but de manipuler l'enquête. Il est étrange, en effet, que des malfaiteurs cherchent à ce que l'on découvre des pièces à conviction; c'est généralement le contraire qui se passe."
Bron: Verslag Commissie van Justitie | Verslagnummer nr. CRIV 54 COM 760 | 31 oktober 2017 (namiddagzitting)
Uit bovenstaande kan opgemaakt worden dat de speurders vooral de vondst van bewijsmateriaal in Ronquières aanschouwen als de belangrijkste manipulatie. Maar daarnaast zouden er nog andere manipulaties geweest zijn zoals het achterlaten van bewijsmateriaal door de daders met als mogelijk doel om de speurders op een verkeerde piste te brengen.
De Valkeneer verwijst ook nog naar de diefstal van bewijsmateriaal. Wat wordt met dat laatste precies bedoeld? Welk bewijsmateriaal werd er gestolen? Waar en wanneer is dat gebeurd?