Topic: Televisie: Palais royal
De activiteiten van de onderzoekscel worden sinds 2013 op de voet gevolgd door een cameraploeg van de RTBF en de VRT. De procureurs-generaal Christian De Valkeneer en Ignacio de la Serna vertelden in de Humo van 21 november 2017 daar het volgende over:
Jullie activiteiten worden al een paar jaar op de voet gevolgd door een cameraploeg van de RTBF en de VRT. Ongezien in België, zeker bij zo’n belangrijk onderzoek.
De Valkeneer (knikt): "Die journalisten volgen ons nu vier jaar, sinds 2013. Ze filmen het hart van het onderzoek: de vergaderingen tussen magistraten en speurders, zoekacties, de ondervragingen van verdachte Jean-Marie Tinck…"
De la Serna: "In het begin was ik niet zo’n voorstander. Maar justitie is altijd zo’n gesloten wereld geweest, en ik dacht: we moeten misschien wat moderner worden. Ik vond ook dat er in de media te veel onzin werd verkocht over het onderzoek. Ik heb verschillende reportages van RTL gezien waarin geruchten voor waarheid werden verkocht en er van alles werd bijgesleurd: een echte ramp. Ik wil niet dat dát het beeld is dat de burger van ons onderzoek overhoudt! Door de RTBF en de VRT toe te laten, kunnen we nu een juister beeld geven van hoe zo’n onderzoek concreet verloopt. Er wordt getoond hoe er op vergaderingen gediscussieerd wordt, hoe er soms spanningen ontstaan, je ziet momenten van hoop én van wanhoop."
De Valkeneer "We hebben niks te verbergen. We hebben de documentaire intussen gezien en ze geeft een zeer goed beeld. Voor mij is dat belangrijk, want we hebben weer zoveel kritiek gekregen de afgelopen weken… Ik zeg niet dat het allemaal perfect is verlopen, wij zijn ook maar mensen, maar ik denk wel dat we sinds 2010 alles hebben gedaan wat we konden. Bij de piste van de WNP zie je bijvoorbeeld ook hoe onderzoeksrechter Michel er eerst helemaal voor gaat: je maakt het allemaal live mee."
Zie je haar ook van mening veranderen?
De la Serna: "Je ziet hoe ze blijft wachten op precieze elementen die niet komen."
De Valkeneer: "Een mooi moment is na het verhoor van Michel Libert, die ze moet vrijgelaten bij gebrek aan concrete bewijzen. Je ziet de teleurstelling op haar gezicht."
Is er geen probleem met het geheim van het onderzoek?
De Valkeneer: "De journalisten hebben allemaal een contract van absolute geheimhouding ondertekend. En intussen is gebleken dat zij helemaal te vertrouwen zijn. Ze waren al lang op de hoogte van de piste Bonkoffsky, maar ze hebben nooit iets gelekt. Er worden in de uitzendingen geen namen genoemd van verdachten, behalve namen die al publiek zijn, zoals Bouhouche en Beijer. We hebben de slachtoffers van in het begin op de hoogte gebracht, en velen waren blij met het initiatief: zo kregen ze zelf ook een inkijk in het onderzoek. Enfin, er zijn intussen al twaalf afleveringen gedraaid. Het was eerst de bedoeling om dit jaar al te beginnen met de uitzendingen. Maar door het spoor van Bonkoffsky hebben ze beslist om nog wat door te gaan met filmen. Wie weet wat er in de komende weken en maanden nog allemaal uit de lucht komt vallen."
Bron: Humo | 21 november 2017