Trojan, mutaties binnen de Rijkswacht waren heel normaal. Niet zoals bijvoorbeeld bij de gemeentepolitie waar iemand heel zijn leven op een zelfde commissariaat kon blijven als hij dat wou en er plaats was, ook na een bevordering. Mutaties was de gewoonste zaak bij bevorderingen van onderofficieren en officieren bij de Rijkswacht. Groep Diane werd opgericht begin jaren 70. Daarbij was de sportieve heer Pint betrokken. Het zou ongewoon zijn dat de heer Pint later in zijn carriere (midden jaren 80) niet ergens anders was terecht gekomen, in casu als commandant in Gent. Uiteraard was hij vanuit die functie betrokken bij het onderzoek in Aalst. Aalst behoorde nu eenmaal tot het gerechtelijk arrondissement Gent.
Ik denk dat deze ex-kolonel echt buiten elke verdenking staat. Zijn uitspraken toen en later zullen door de toenmalige Rijkswachttop niet altijd in dank zijn afgenomen.
Wat betreft de voornaamste gebruikte wapens in Aalst, die zijn nu niet zo heel speciaal. Een Riot Gun was vrij te koop (onder model 9 als ik het me goed herinner) in België en al helemaal vrij in Frankrijk voor de jacht. Het is niet zo dat de daders super speciale wapens gebruikt hebben. Hadden ze de wapens gebruikt die bij het SIE waren gestolen of nog erger op de militaire basissen (FAL, FALO, misschien al FNC, granaten) dan had het er nog veel beroerder uitgezien. Voor de wapen-leken onder de lezers, een militair automatisch wapen in Cal.7.62 of 5.56 is nog heel wat anders dan de gebruikte Riot Guns met chevrotines of een 9mm pistool/pistoolmitrailleur. Dat is een Porsche Turbo vergelijken met een VW Golf.
Het vermoeden dat er in Aalst nog een ploeg aanwezig zou geweest zijn op afstand, in stilte, maar met bijvoorbeeld een sniper-rifle is niet ondenkbaar binnen een militaire aanpak. Er moest maar toevallig eens in de straat een jager of sportschutter wonen die de moed had om als moedige burger met zijn kogelgeweer-jachtwapen en kijker zich gaan moeien. Ik denk niet dat ze dat risico zouden genomen hebben. Want er zijn heel wat vergunde burger-wapenbezitters in België, ook toen al.
De modus operandus was dat naar mijn idee voor Dhr. Pint wel, militair of para-militair-getraind-politioneel of hoe je het ook wil noemen. Praktische uitvoering van de basistechnieken van Jeff Cooper, grondlegger van de combat shooting. Eén ding is zeker, die daders wisten waarmee ze bezig waren.