Ik heb er nu ook over gelezen. Geen samenzweringen maar gewoon kleine marginale criminelen. En het zou dus te maken hebben met die vrouwelijke getuige en die restauranthouder die ze herkend zou hebben. Alleen willen onze goede blauwe vrienden blijkbaar niet meewerken en is de getuige nog steeds doodsbang voor represailles.
Ik heb ook zo'n bende geweten uit Waals-Brabant en dat waren ook regelrechte gekken. Maar wel te jong voor de feiten van Bende van Nijvel. Gaan gewoon een café, resto, disco binnen en beginnen de boel overhoop te slaan. Bewerken mensen met glas en alle harde voorwerpen die ze kunnen vinden. Betasten de vrouwen op intieme plaatsen waar hun vriend bijstaat, terwijl de partner wordt vastgehouden door twee anderen. Wanneer hij zich verzet krijgt hij alles op z'n hoofd geslagen wat er maar te vinden is.
Ik was toevallig op een avond aanwezig met een vriend uit Wallonië. Hij herkende ze onmiddellijk, en riep direct maak dat je onopvallend tot op de parking geraakt. Uiteindelijk zijn we zonder slagen of stoten buiten geraakt. Ondertussen waren ze 2 vrouwen tussen hun benen aan het betasten en op hun gezicht aan het likken (kan je je niet voorstellen als je het niet gezien hebt). Op die tijd hadden ze al 2 securitymensen KO geslagen (ook al waren ze niet groot van gestalte).
Die gasten hadden op dat moment echt blikken op hun gezicht van psychopaten of roofdieren. Bij een van hen moest ik onmiddellijk aan één vd robotfoto's van de Bende van Nijvel denken (ondanks de leeftijd niet overeenstemde). Twee van die mannen staan nog steeds in m'n geheugen gegrift. Maar het zou natuurlijk wel kunnen dat ze uit één of andere marginale misdaadfamilie kwamen (die met de Bende te maken had?). De ene was Italiaans, de andere weet ik niet maar had lang onverzorgd haar, met kale plekken tussen (precies gepluimd kieken) en ogen van psychiatrisch patiënt. Ik heb hem nog efkes onbewust (ja, je bent onder de indruk) in het oog gehouden. En die blik. Hoe hij genoot van die schrik en angst van mensen, dat sprak echt boekdelen. Volgens mij zou die niet terug deinzen voor daden genre Bende van Nijvel.
Nadien zijn we even rondgereden, politie verwittigd en teruggekeerd en hebben we nog geholpen met mensen naar het ziekenhuis te voeren. Sommigen hadden meer dan 20 hechtingen nodig in hun gezicht, schedel, ... De ganse zaak was kort en klein geslagen. Niets stond nog recht.