LEO wrote:Mero, Lumumba begin jaren '60 van vorige eeuw! Wat wist de modale Belg toen van de kuiperijen die door de Haute Finance en Koningshuis werden beriddert? Niets, totaal niets buiten wat de kranten mochten schrijven!
Dat weet ik wel Leo maar mijn punt is net dat die affaire rond Lumumba pas tussen 2002 en 2010 (dus 40 à 50 jaar na de feiten - bij de Bende van Nijvel zitten we al aan 35 jaar) echt zo goed als uitgeklaard is geraakt en publiek gemaakt. Is daar een reactie op gekomen van de bevolking? Het heeft even stof doen opwaaien en that's it. Als en ik zeg als zo'n gelijkaardige linken met de Bende van Nijvel - waar ik dus totaal niet in geloof - aan het licht zouden komen en openbaar gemaakt worden dan zal ook daar dezelfde reactie van onze. burgers op komen. Dat is wat ik wou zeggen.
Leo, jij bent ondertussen een zeventiger. Ik ben een generatie jonger. Maar ondertussen is er ook al een nieuwe generatie 18 jaar geworden. Die mensen zijn geboren in 2000, dus een hele tijd na de wansmakelijke daden van de Bende. Velen van deze jongeren liggen niet wakker van deze historische feiten die wij ons nog levendig herinneren. Dat is nu eenmaal een feit en in hun ogen verstaanbare houding.
Velen op dit forum, waaronder jij Leo, wijzen ook veel te veel macht toe aan ons koningshuis. Dat het koningshuis het land regeert en naar haar hand zou zetten behoort nl. al een hele poos tot het verleden. Zo vonden politici met Wilfried Martens (CVP) als premier, wanneer het nodig was, om Boudewijn in de jaren '90 zelfs 36 uren uit zijn ambt te verheven om de abortuswet er toch maar door te krijgen. We hadden toen dus gedurende twee dagen helemaal geen koning. En nu, heel recent, wordt zelfs een deel van de dotatie van Laurent ingehouden.
Leo wrote:Maar wat me het meest verbaasd in de Bende van Nijvel tragedie, is het feit dat zelfs de "Die Hard's", die roepen om een Republiek, hun mondje dicht houden! Iets of iemand houdt de schrik zit er goed in!
En denk je nu echt dat een president beter is? Kijk dan maar eens rond in de buurlanden.
sherlock wrote:Maar mijn oorspronkelijke vraag is nog steeds niet beantwoord: Kunnen slachtoffers en nabestaanden eisen dat een bepaalde piste onderzocht wordt? De financiële toestand van de bestuurders Delhaize: aandelen, gronden, eigendommen, rekeningen, makelaars, banken, Aarschotstraat? Wat tot hiertoe geweigerd werd? Wie is er beter van geworden achteraf gezien? Wat is er veranderd aan hun status?
Charly wrote:In verband met de financiële toestand van de bestuurders van Delhaize: dat grijpt sterk in op het privéleven, dit betekent dat de onderzoeksrechter pas toestemming zal verlenen om dit te onderzoeken als er al ernstige aanwijzingen zijn. Blijkbaar waren de aanwijzingen "nog niet ernstig genoeg".
Wel, bij mijn weten zijn deze financiële toestanden rond Delhaize allemaal grondig onderzocht geweest doch zonder enig significant resultaat. Hierbij alvast al de voorpagina van het PV 21198 van 1 februari 1987, één van de pv's over het onderzoek naar de financiën van Delhaize en de mogelijke afpersing van haar bestuurders. Dat onderzoek, ook naar de bestuurders toe, gebeurde met behulp van de belastingdiensten. De rest van dit PV post ik misschien wel later eens als ik er de goedkeuring voor krijg.