Re: Philippe De Staerke
Ik vrees dat je criminelen onderschat. Zo snel raken die niet in paniek. Deze mannen hebben al vele watertjes doorzwommen.
"in paniek" is verkeerd uitgedrukt door mij voor wat ik eigenlijk bedoelde. Ik bedoelde het niet op een paniek-door-schrik reactie maar eerder een zenuwachtige manier van gedrag als er iets niet volgens plan loopt of in het nauw gedreven wordt.
Sommige criminelen onderschatten doe ik zeker niet. Juist daarmee dat ik denk dat De Staerke niet op voorverkenning in Delhaize zou gaan enkele uren voor deze overvallen werd. Als hij daar effectief in opdracht was van verkenner voor de Bende van Nijvel, dan wist hij volgens mij niet dat hij dit voor hen deed en dat de overval enkele uren later zou plaatsvinden.
Overigens denk ik (maar weet dat natuurlijk niet zeker) dat de Bende van Nijvel de overval op Delhaize in Aalst niet deed in een impulsieve daad maar dat deze voorbereid was door bijvoorbeeld o.a. verkenning. Enkele uren voor de aanslag nog aan deze verkenning moeten beginnen lijkt me eerder aan de late kant. Indien er een grote voorbereiding zou geweest zijn die lang op voorhand werd gemaakt, dan is een controle-check op de laatste moment om te zien of alles nog overeenkomt met de situatie zoals voorbereid, niet uitgesloten.
Ik stel me de vraag dat ALS hij er in geluisd is door hem naar Delhaize te lokken of laten gaan heeft die dag, is dit dan enkel en alleen omdat de speurders wellicht bij hem zouden uitkomen en dit een goed dwaalspoor zou zijn, of behalve een dwaalspoor ook is gericht tegen hemzelf door iemand die nog een rekening te vereffenen had met hem?
Destijds heeft Van Esbroeck op tv bevestigd dat het hun tactiek was om vlak voor overval de hulpdiensten naar andere richting uit te sturen (telefoontje ongeval, brand,...)
Dat is een tactiek welke al lang door enorm velen (in verschillende vormen van toepassing) gebeurde. Een gelijkaardige tactiek om grote hoeveelheden drugs over de grens te brengen was bijvoorbeeld een of ander loopjongentje de grens over te sturen met een kleine hoeveelheid en dit rechtstreeks of onrechtstreeks melden (via welke grensovergang ook) waardoor er minder toezicht was op andere grensovergangen waar men dan die grote hoeveelheid over smokkelde.