Topic: Jean-Paul Contat
Toen Guy Bouten naar het zuiden van Frankrijk trok om op zoek te gaan naar de vrienden van Bouhouche, kwam hij een persoon tegen die eigenlijk op de lijst mag zetten van de Bende-verdachten. Het was één van de twee echte vrienden van Bouhouche in Frankrijk. Zijn naam: Jean-Paul Contat. Hij wordt omschreven als 'een vreemde man'.
Het was een ex-legionair, ongeveer 1m85 groot, slank, een lang mager gezicht en hij draagt meestal een zwart alpinopetje en af en toe een snor. En het toeval wil dat hij net na Bouhouche in het dorp kwam wonen. Momenteel werkt de man bij het mobiel legioen van de rijkswacht. Tussen 1980 en 1982 zat hij in Djibouti met het Vreemdelingenlegioen, tussen 1982 en 1986 zat het koppel in Frankrijk en tussen 1986 en 2000 zat hij terug in Vreemdelingenlegioen in Djibouti.
De versie hierboven is die van zijn vrouw, het is ook belangrijk om te benadrukken dat het zeer abnormaal is dat Fransen dienst nemen in het Vreemdelingenlegioen. Guy Bouten heeft ook gesproken met Contat.
Zijn eerste vraag: "Kende u het verleden van Madani Bouhouche?"
Zijn autoritair antwoord: "Cela ne vous regarde pas."
Bouten: "U bent gelijktijdig met hem in Fougax komen wonen."
Contat: "Nu u het zegt. Ik had daar niet eens op gelet. Puur toeval."
Bouten: "U was bij het Vreemdelingenlegioen. Toch vreemd voor een Fransman."
Contat draait zich ongemakkelijk op zijn stoel, trekt met forse teugen aan zijn pijp en nipt dan aan een blikje Kronenbourg. Contat: "U hebt gelijk. Ik heb de Luxemburgse nationaliteit moeten aannemen."
Bouten: "Wat had u mispeuterd dat u per se naar het Legioen wou?"
Contat: "Daar hebt u geen zaken mee. Dit gaat niemand aan."
Bouten: "Hoe lang bent u bij het legioen in dienst geweest?"
Contat: "Van 1980 tot 2000, en al die tijd was ik in Djibouti gelegerd."
Raar, volgens zijn vrouw zat hij tussen 1982 en 1986 in Frankrijk. Wie van de twee liegt er en waarom? De man wou ook niet gefotografeerd worden door Guy Bouten, en volgens Bouten waren er grote gelijkenissen tussen hem en robotfoto 19.
Misschien had de procureur van Foix wel gelijk toen hij zei dat "de streek van de Ariège is een vluchtoord voor kerels die met het gerecht in aanraking zijn geweest".
Bron » Guy Bouten | De Bende van Nijvel