Reneke wrote:Hoge verwrongen rug, kreupel en laag begaafd. Ik denk dat zijn rol beperkt zal geweest zijn tot alles wat met nummerplaten te maken had. Zeker niets fysieks, geen chauffeur, zeker geen lijfwacht van Latinus of een overval.
Nochtans reed Dauphin, volgens zijn eigen verklaring, wel degelijk met een auto rond. Hij kon dus zeker autorijden. Hij woonde in 1985 in Ottignies maar werkte elke dag in Brussel. Hoe geraakte hij daar? Ofwel met de auto ofwel met de trein. Hij was dus zeker mobiel genoeg om deze woon-werk verplaatsingen te maken.
"Je me rappelle qu’un jour j’ai véhiculé Michel Libert jusqu’à la rue de la Filature et qu’il est revenu à la voiture avec un carton contenant l’ordinateur."
Nochtans was Dauphin, volgens zijn eigen verklaring, verantwoordelijk voor de GAP de protectieeenheid van Paul Latinus:
"J’ai entre-autre été responsable du GAP (genre de protection rapprochée de Latinus) avec le nommé Van Vinck."
Bron: Verhoor Jean-Paul Dauphin | 16 december 1985 | BOB Waver
Herlees eens volledig de topic's over Dauphin en Christian Elnikoff. Er zijn dan toch een aantal bijzondere elementen die hierbij in het oog springen. Hun achtergrond, hun werk, hun persoonlijkheid, hun ideologie, de gelijkenis met een aantal robotfoto's, ze maakten deel uit van een gewelddadige en gewapende organisatie die over wapens, auto's en safehouses beschikte, ...
Zijn deze twee betrokken bij de Bendefeiten? Geen idee, maar er zijn heel wat elementen die daar toch naar wijzen. En, misschien niet onbelangrijk, beiden zijn heel lange tijd uit de zon en de schaduw van het Bendeonderzoek gebleven aangezien in de beginperiode van het bendeonderzoek, wat de meest cruciale periode is, de focus op totaal andere personen lag (andere WNP'ers, De Staerke, Cocu, ...). Kortom ze zijn lang aan de aandacht van de onderzoekers ontsnapt. Daardoor is men misschien wel eens naast de waarheid gelopen.