Hierbij nog wat info over die jerrycan. Ik heb geen idee over de betrouwbaarheid van onderstaande informatie gezien de verklaringen van Yves de Prelle de la Nieppe voor de Eerste Bendecommissie (zie » Forum).
Comme déjà mentionné, l’installation stéréo d’origine avait été démontée dans la Saab, ainsi qu’une paire de feux antibrouillards Cibié ronds et chromés et que le claxon, un deux tons pourvu d’une batterie de six volts. Par contre, les tueurs avaient placé un bidon d’essence vert kaki de dix litres dans le coffre arrière. L’année 1977 était imprimée sur ce bidon muni d’un bec verseur en métal. Les enquêteurs diffusèrent dans la presse la photo de ce bidon: un automobiliste se souvint qu’au début de l’été, il avait dépanné une voiture en panne sur l’autoroute et leur avait laissé un bidon d’essence très semblable à celui retrouvé dans la Saab. Rien qu’un fragile début de piste.
Bron: Les Tueurs | Dupont et Ponsaers
De foto van de jerrycan werd in de krant Le Soir van 19 september 1983 gepubliceerd. Ook in La Dernière Heure werd de foto gepubliceerd. Volgens Dupont en Ponsaers zou na de publicatie van de foto een getuige zich aangemeld hebben met de verklaring dat hij in het begin van de zomer (dus zomer 1983) een gelijkaardige jerrycan afgegeven had aan een automobilist waarvan de auto langs een autosnelweg in panne stond. Als bovenstaande info correct is en het effectief om diezelfde jerrycan zou gaan, dan zou mogelijks de Saab dus al in de zomer 1983 eens in panne gestaan hebben. De periode kan in elk geval kloppen aangezien de Saab in de nacht van 7 op 8 juni 1983 gestolen werd.
Bijkomend zou de Saab op 16 september 1983, de dag voor de feiten in Nijvel, door een getuige opgemerkt geweest zijn bij een tankstation in Sint-Denijs-Westrem (zie » robotfoto G5).