the end wrote:Als dader voor de 8'5 reeks heb ik voor hem zeer veel twijfel, de reus die hij zou moeten zijn loopt ook op een moment tijdens de overval in Aalst, toen de aanslag begon is hij naar de hoek van de parking gelopen, dus dit slecht wandelen van de reus is niet omdat hij moeilijk kon lopen of stappen.
Jean-Paul Dauphin is helemaal niet de reus the end, integendeel hij is klein. Ik kan mij inbeelden dat doordat Dauphin klein, iemand die naast hem zou lopen met een normale à grote lengte, door omstaanders al sneller beschreven zal worden als een hele grote persoon.
Volgens de getuigenis van Patrick in Aalst, is de dader die moeilijk stapte met de babykoffer niet de grootste dader:
Un de ces témoins, Patrick, le jeune homme qui a précisé à la télévision qu'à son avis les policiers auraient pu tirer, raconte avoir vu un premier homme au visage cagoulé, portant un pantalon jean. Il s'est trouvé face à face. L'homme n'a pas tiré, d'où Patrick conclut qu'il ne devait pas être armé. Derrière cet homme, un client du Delhaize, paniqué, criait à Patrick de se sauver, que c'était un hold-up.
Le témoin s'est caché derrière un muret, dit-il, d'où il a vu sortir un deuxième homme portant une petite caisse blindée qui paraissait lourde. L'homme courait difficilement.
Patrick a vu alors arriver une jeep blanche bande bleue de la police communal alerté par radio intervention du 900 (les centraux sont unifiés depuis peu à Alost). Les policiers lui ont demandé ce qu'il se passait et lui ont dit de se mettre à l'abri de leur côté, sur la rue.
A ce moment, sortait le troisième tueur, le plus grand, cagoulé aussi, portant un blouson de cuir sombre, armé lui d'une grosse carabine et qui tirait sur tout ce qui bougeait.
Reneke wrote:Niemand, geen enkele getuige spreekt van die kromte (of is het kromheid?).
Het is dan ook belangrijk om te weten te komen vanaf wanneer de kromheid van zijn rug zich zichtbaar uitdrukkelijk is beginnen manifesteren.
Alle WNP'ers spreken over 'le Bancal' wat 'kreupele' betekent. Bepaalde WNP'ers meldden in hun verhoren dat Dauphin mankte. Ze gebruikten dus niet de term 'le bossu' wat 'gebochelde' of 'bultenaar' betekent.
Volgens Van Dale:
bancal, bancale (meervoud: bancals)
1 mank, met kromme benen
2 wankel
Daarnaast mogen we niet vergeten dat vele getuigen door het horen van de schoten en door de brutaliteit van de daders, zich vrijwel onmiddellijk uit de voeten hebben gemaakt, zich verstopt hebben of op de grond zijn gaan liggen. Dus zou het wel eens kunnen dat niemand die specifieke kenmerken is opgevallen.
Maar ik kan mij vergissen natuurlijk. Ik was er niet bij en ik ken Dauphin niet.