Dat het Bende van Nijvel onderzoek behoorlijk fout is gelopen, al sinds het begin, daar zijn de meeste mensen het wel samen met mij over eens. De reden waarom het fout is gelopen, daar zijn er wel meningsverschillen (de waarheid ligt ergens in het midden denk ik, combinatie van verschillende zaken).
Lionel Ruth heeft 25 jaar lang (van in het begin) met het dossier bezig geweest tot in 2010. Naar mijn mening heeft hij zo wat gans het dossier behoorlijk "verkloot" gedurende 25 jaar lang. Hij deed dat niet helemaal op zijn eentje natuurlijk, maar speelt er toch wel een serieus belangrijke rol in volgens mij.
Of hij het onderzoek bewust en doelgericht heeft gesaboteerd, gedwarsboomd of compleet naar de haaien heeft geholpen: daar spreek ik me niet over uit. Wel is het zo volgens mij dat indien dit niet bewust en doelgericht gebeurde, dat hij dan wel EXTREEM onbekwaam moet zijn geweest in zijn job (dat is dan nog enorm zacht uitgedrukt).
Dat nu net uitgerekend die man eventjes commentaar gaat geven op de speurders van de laatste 8 jaar (die na hem kwamen dus), dat is de wereld op z'n kop. Ik kon mijn ogen bijna niet geloven toen ik dat artikel zag.
Ik vraag me af als die man nu écht zo idioot is of als die gewoonweg het woord en de emotie "schaamte" niet kent.
Mensen die tijd te veel hebben moeten maar eens checken wanneer hij begonnen is bij de Rijkswacht, met wie hij goede contacten had, met wie hij goeie vriendjes was en waar hij grote invloeden had op het Bende van Nijvel-dossier tot in 2010. De weinige mensen die niet geloven in "het fout lopen van het dossier", hun ogen zullen dan wel open gaan.
Ik ben (vind ik) nog enorm braaf en mild geweest voor hem in dit bericht hier. Ik heb daarvoor mijn uiterste best moeten doen.
Non semper ea sunt quae videntur