Volgens de anonieme ex-WNP'er die vorige week een verklaring heeft afgelegd, werden hem door Michel Libert opdrachten toevertrouwd om in te breken in kazernes.
De opdrachten, die hij in de vorm van gecodeerde berichten kreeg, varieerden van inbreken in militaire kazernes tot het stelen van wapens in depots.
Bron: VTM | 12 mei 2018
Vanaf dat moment bleef het niet bij louter oefeningen. “Ik kreeg de opdracht mee in te breken in de militaire kazerne van Lombardsijde. Ik heb daaraan deelgenomen. Met een commando van zeven personen ben ik ’s nachts de basis binnengedrongen om een reeks militaire spullen te stelen, zoals vesten en rugzakken. Later kreeg ik de opdracht om in de kazerne van Oostende blanco documenten te ontvreemden waarmee iemand toegang kreeg tot alle Belgische militaire kazernes.”
Bron: Het Nieuwsblad | 12 mei 2018
Het antwoord van Michel Libert op de aantijgingen van de anonieme getuige:
"Ik heb nooit de opdracht gegeven om in te breken in de kazernes, maar ik heb wel de toestemming gegeven. Het was voor Westland New Post een manier om te onderzoeken of de rekruten tot dergelijke opdrachten in staat waren", aldus Libert.
Volgens Libert had hij geen bevel gegeven om die inbraken in kazernes te plegen. Het zou het voorstel van de getuige zelf geweest zijn zodat zijn netwerk (van de getuige dus) kon tonen waartoe het in staat was. Ik gaf hen de toelating daartoe, maar niet het bevel.
Misschien is het nuttig om onderstaande diefstallen in kazernes nog eens van naderbij te bekijken. Tussen haakjes, de diefstal uit de kazerne van het SIE en de overval op de kazerne van Vielsalm zijn vreemd genoeg niet opgenomen in onderstaande lijst van Jean Gol. Ook wordt er géén melding gemaakt van diefstallen in de kazernes van Oostende en Lombardsijde. En op één of andere manier komen we hiermee toch ook terug bij Christine Van Hees die kort voor haar dood, in februari 1984, zou verteld hebben dat ze iets gehoord had over een (op til zijnde) overval op een kazerne.