51

Re: Agenda

Ik weet nog niet om welk uur ik er zal zijn. Ik ga normaal samen met kuros aankomen, hij moet de nacht er voor werken dus hij zou rond 3u komen, misschien 4u. Indien hij rond 3u kan is het interessant dat we samen met hem Aalst doen, vooral omdat hij de bende op bezoek heeft gehad in zijn zaak op de markt.

In Aalst zou ik de volgende punten gaan bezichtigen als de tijd het toelaat (en anders een andere keer, dit is voor mij geen eenmalige meeting:

• de Delhaize

• Osbroeckpark

• Grote Markt

• Vluchtweg

• Eventueel nog TIS

52 (edited by Raf 08-09-2009 12:07)

OK, we kunnen eventueel in Kuros zijn zaak naar de voorstelling van K& kijken? Is dit mogelijk? Denk dat het een heel interessante bijeenkomst zal worden, en ook wat mij betreft geen eenmalige zaak. Ik ben om 14.00 uur aan de Albatros. Aangezien we elkaar niet kennen stel ik voor om aan de ingang van de zaak samen te komen.

53

Wie brengt een krachtige laptop mee?

54

Raf wrote:

we kunnen eventueel in Kuros zijn zaak naar de  voorstelling van K& kijken? Is dit mogelijk?

Dit is zijn zaak niet meer, maar ze bestaat wel nog. Maar we kunnen kiezen he, ook in 't Christoffelken zijn ze gezien. Maar dat ze (de bende) de nacht voor de overval daar (grote markt) waren en de manier hoe (dat zullen jullie zaterdag dan horen) dat spreekt tot nadenken. Verder zijn ze ook gezien net voor de overval aan de grote markt. Waarom? Ze staken zich duidelijk niet weg, juist met de standlichten aan, terwijl ze normaal gezien de grote markt niet moeten passeren. De E40 ligt nabij de delhaize.

Ze moesten moesten toeslaan op het juiste moment: bepaalde personen moesten op de parking zijn, duidelijk dat het liquidaties op commando waren en om ze te camoufleren heeft men het op een publieke plaats gedaan en er nog een paar meer vermoord om het op een ongeluk te doen lijken. Ze hanteren in 1985 een andere tactiek, al kan je wel zeggen dat ze in 1983 ook al gebruikt maakten op deze manier (Colruyt). Nu weer On-Topic.

Raf wrote:

Ik ben om 14.00 uur aan de albatros.

Donderdag of vrijdag laat ik weten om welk uur ik kom.

K& wrote:

Wie brengt een krachtige laptop mee?

Heb ik ook niet.

55

De vraag blijft: wie brengt een krachtige laptop mee? Ik koop er een zodra het nieuwe systeem 7 van Microsoft op de markt komt. Dus niemand heeft een laptop? Dus geen voorstelling deze maal. Alleen stafkaarten en Braine l'alleud! Zie reeds mijn foto's op de Waalse website (die crasht regelmatig).

56 (edited by Raf 09-09-2009 17:51)

Ik heb ook geen laptop, maar wel een Beamer. Zal hem meebrengen. Heb ook enkele foto's op mijn gsm staan (onder andere van de lichtreclame diable). Iedereen mag deze hebben. Ook enkele interessante documenten die ik in de gebouwen van Wittock vond mogen jullie bekijken.

57

Ik heb een laptop geleend. Ik zal er zijn om 14u00. Amateurs die kopie willen: USB-stick meebrengen.

58

Ik ben al in Aalst, en stuur dit vanuit een internetcafe. Zal om 14.00 uur aan de ingang van de Albatros staan. Zoals gemeld begint de officiële vergadering om 17.00 uur. Mensen die dan komen vragen naar de zaal gereserveerd onder 'BVN'.

59

Ik ben er tussen 3 en 4.

60

VERSLAG VERGADERING 12/09/2009

aanwezig: Raf, Tommy, K&
aanwezig vanaf 17.00u: Kuros, Renne

Vooreerst zou ik iedereen hartelijk willen danken voor zijn aanwezigheid. Ik vond het een bijzonder interessante bijeenkomst, met mensen die duidelijk een sterke interesse hebben in de Bende van Nijvel. Zoals reeds meegedeeld is dit geen eenmalig feit, en zullen in de toekomst nog verdere bijeenkomsten worden georganiseerd. Vanzelfsprekend zijn dan ook nog andere leden van dit forum en de Franstalige fora welkom. Nu geef ik in het kort een samenvatting van de besproken onderwerpen:

Samenkomst K&, Raf en Tommy aan Albatros om 14,00u, iets gaan drinken in taverne 'the Fox', op enkele tientallen meters van Delhaize Aalst. Kennismaking en bekijken Powerpoint-voorstelling van K&. Dit lid heeft een zeer interessante voorstelling gemaakt over de situatie in Braine l'alleud (overval Delhaize), alsook de ferme de Goumont kwam uitgebreid aan bod. Raf heeft de nodige foto's laten zien over de Diable (lichtreclame) en Wittock van Landegem. Hierna omstreeks 15.00 u naar de Albatros.

In aparte vergaderzaal de stafkaarten van K& verder bekeken en zo een beter idee gekregen over de plaatsen waar zich de feiten afgespeeld hebben. Dit is zeker geen luxe daar door de jaren heen er aardig wat onduidelijkheid gekomen is over wat zich waar afgespeeld heeft. Ons forumlid K& heeft hier veel tijd ingestoken om dit uit te klaren, waarvoor dank. Verder bespreken van de overval te Nijvel, het feit dat de dood van wachtmeester Morue (werd gedood met 27 projectielen) al of niet een afrekening is.

Bespreken van de schietpartij voor de Diable. Er is discussie waar de Saab en de Mercedes gestaan hebben. Ik geloof persoonlijk dat dit pal voor het cabaret was, K& beweert dat zij enkele tientallen meters ervoor gestaan hebben. Er zijn langs weerszijden van de weg 2 parkeerplaatsen. Dit dient verder uitgezocht te worden, alsook het feit of men de rijkswachtcombi al of niet kan zien staan als je de berg richting kruispunt 'Cosmos' oprijdt. Voorstel is om 's nachts ter plaatse eens te gaan kijken. Tegelijkertijd gaan we verder onderzoek doen naar de vermoedelijke buurtbewoner die op de Saab geschoten heeft, hierover zijn verschillende hypothesen:

• buurman van de woning rechts van de diable die uit zijn raam geschoten heeft;

• klant of 'beschermheer' van de Diable;

• politieagent in burger.

Aangezien het huis rechts (pand werd onlangs verkocht) op de bovenste verdieping 2 vensters heeft die uitgeven op de voortuin diable is het niet onwaarschijnlijk dat de schoten vandaar kwamen (wakker geworden door schoten, geweer gegrepen, venster open en gevuurd).

Bespreken overval Temse: er is interesse om de plaats eens te gaan bezoeken. Wij zouden in November een volgende vergadering willen plannen waarbij een bezoek aan de leegstaande fabriek zou gebeuren. Bekijken van verschillende documenten die Raf in de gebouwen vond (algemene rekening 1997 met vermelding van de hele financiële situatie, alsook de bestuurders en nevenbedrijven), alsook enkele "gadgets" zoals de etiketten die vroeger op de rollen stof en zeildoek hingen, de controle etiketten van het labo met vermelding "Wittock-van Landegem-Labo".

Voor diegene die verder onderzoek willen doen naar dit bedrijf: de firma heeft in begin jaren '90 een nieuwe naam gekregen, namelijk "Wittock industry". Punt van discussie is het feit of men de assemblage van de vesten al of niet bij Wittock deed of bij de beschutte werkplaats. Mijn mening hierin is dat de prototypes zeker bij Wittock gebeurden (er was een stikafdeling), en toen de grote orders begonnen binnen te lopen (rijkswacht) de firma de assemblage liet uitvoeren door de "Wase werkplaats".

Omstreeks 17.00 , aankomst van Kuros en Renne. kennismaking en kort overlopen van de tot dan besproken onderwerpen. Kuros heeft ons dan zijn ervaringen verteld van de avond dat de Bende in zijn zaak was. Wat verschillende mensen op dit forum mogen beweren, dit verhaal kwam op de aanwezigen geloofwaardig over.

Het blijkt dat niet enkel de vrouw van Kuros interesse had om haar echtgenoot uit de weg te laten ruimen, maar dat er zich bij een ander koppel zich iets gelijkaardigs afgespeeld had. Spijtig genoeg is het hier wel gelukt en is die betreffende man gestorven tijdens de overval (naam is gekend maar ik gooi hem niet op het forum). "Als je een overval doet voor het geld, dan zorg je er eerst voor dat dat geld binnen is, en schiet je iedereen neer die je ervan afhoud dat doel te bereiken, maar je begint niet eerst te moorden".

Kuros werd met een smoes naar de Delhaize gestuurd "breng een braadkip en een kein potje room mee". Voordien moest hij nooit naar de delhaize, hij bezocht uit gewoonte steeds een supermarkt in Ninove. Toch werd er gevraagd om naar Aalst te gaan. Kuros heeft per toeval het nodige gevonden bij een andere winkelier, en is dus niet in de Delhaize geweest. Toen hij terug in de zaak was belde zijn vrouw, die navraag naar hem deed. Hij heeft toen verwensingen gekregen omdat hij niet gehandeld had zoals afgesproken. Ondertussen is Kuros reeds vele jaren gescheiden van deze vrouw.

Opvallend ook is het feit dat de Bende na de overval nog 3 minuten gewacht heeft op de parking, en dat er toen een witte Opel Kadett beschoten geweest is. De bestuurder is kunnen vluchten, maar Kuros reed in die tijd met een witte Opel senator. Financieel zou de ex van Kuros sterk genoeg gestaan hebben om grotere bedragen te kunnen betalen zonder dat dit zou opvallen.

Na dit alles hebben we nog een nabespreking gehouden, waar we afspraken een volgende vergadering te houden rond november.

Raf