Raf wrote:Eerst loopt de weg een stuk omhoog, vervolgens naar beneden, om een 200 meter voor de diable opnieuw omhoog te lopen. Van zodra je omhoog begint te rijden zie je de verkeerslichten van "cosmos". Vanaf dat punt is dus een zwaailicht te herkennen, de wagen zelf zie je net niet. Men had dus eerder kunnen stoppen. Volgens mij is die stopplaats net voor de diable dus geen toeval.
Men had vroeger kunnen stoppen zeg je, maar was daar ook plaats voor 2 wagens te parkeren en hoe was het zicht naar achter op die plaats? Als je zicht naar achter slecht is, (bv. aan voet van een helling) is dit geen goeie plaats voor een hinderlaag. Waren er zijwegetjes in de buurt waar ze wel gestop zijn, misschien hebben ze hun hinderlaag gelegd op een plaats, waar ze makkelijk weg konden. De Diable hadden ze kunnen gebruiken als verschansing bv. in geval de eerste techniek faalde.
Kan goed zijn dat er in de Diable meer aan de hand was, (steun, extra vluchtvoertuig, bekenden, ... ) maar het kan ook zijn dat het het een handige second line of defense vormde. We hebben hier met pro's te doen die stoppen niet eender waar, het was misschien de bedoeling het poltievoertuig in de val te lokken, die plaats langs de weg was misschien op voorhand gekozen, maar dat kan verschillende redenen hebben.
Misschien kwam de combi echt wel roet in het eten gooien en was het de bedoeling geweest om op het kruispunt zelf de golf in de val te lokken, dan weg te komen met een ander voertuig? Of wilden ze de golf pakken omdat dat het makkelijkste slachtoffer was en zagen ze het niet zitten om de combi aan te pakken. Allemaal mogelijkheden, een achtervolging gaat snel, hoeveel minuten hadden ze voor ze boven waren en boven op die combi gingen botsen, waarvan de rijkswachters misschien gewapend waren met UZI's.