Re: Racketeering
Mij lijkt dat de Bende van Nijvel een eventuele dreigbrief niet op zo'n manier zou sturen dat ze kans maakte om bij lager personeel te belanden. Als er desondanks een dreigbrief is gestuurd, wat kan, moeten we niet uitsluiten dat deze niets meer was dan een smakeloze grap. De overvallen in Eigenbrakel/Overijse kunnen gemakkelijk een paar perverse geesten hebben geïnspireerd. Zoiets komt wel vaker voor. En allicht kon de leiding van Delhaize niet het risico nemen om zo'n brief te negeren en is het dus aannemelijk dat het personeel instructies kreeg.
Het zou daarom goed zijn als deze brief boven water komt en gecontroleerd wordt of Delhaizes in andere plaatsen soortgelijke brieven kregen. En verder mogen we ook niet uitsluiten dat het geheugen van de kassierster niet meer helemaal juist is. Als journalisten wier beroep uit feiten checken bestaat, al constant fouten maken in hun berichtgeving over de bende, moeten we niet verwachten dat kassiersters die dertig jaar geleden zulke vreselijke overvallen meemaakten, alles nog in detail juist hebben.
Inderdaad en ik schreef eerder al ergens dat een afpersing allicht wel op een andere wijze gebeurt/gebeurde. Namelijk via de directie. En inderdaad, indien het personeel dreigbrieven kreeg dan zal dat dus niet enkel die ene kassierster zijn.
En dat het personeel in die woelige jaren van drieste overvallen op verschillende warenhuizen een soort van briefing en meer zelfs een korte info sessie en/of snelle cursus kreeg, is niet verwonderlijk en was volgens ik mij herinner bij meerdere bedrijven zelfs het geval. Ook bij banken was dit zo al zijn die doorgaans overvalgevoeliger. Echter in die jaren was dit ook zo wat grote warenhuizen betreft.