Weer een lekkere dikke kluif om aan te knagen, Merovinger, waarvoor dank. Al een paar opmerkingen.
Uit je opsomming van de feiten in puntjes kan men alvast stellen dat de rol van Libert in het oefeningsgebeuren eigenlijk onbestaande is. Libert werkt toevallig in die GB, ziet dingen gebeuren en herkent een WNP'er. Dit kan normaal zijn, omdat Libert ook weer niet zó lang bij de WNP gezeten heeft. Als ik me niet vergis is hij al op 28 augustus 1983 uit de WNP gezet. Deze oefening kan dan bijvoorbeeld pas ná die dag plaats genomen hebben, anders was hij wel op de hoogte geweest. Het inwinnen van informatie over de grootwarenhuizen (operatie Gigungagap) - waarvoor specifiek de WNP werd ingezet - was in de tijd dat hij er nog wel bij was.
Lammers en Barbier konden dus niet op die dag (21 november 1985) aanwezig geweest zijn, omdat ze in de gevangenis zaten. Toevallig kunnen ze ook niet zeggen wanneer ze er wél waren, toevallig weten ze ook niet meer of het om een GB of een Delhaize ging. Ze denken dat er vier man in de wagen zat, maar er zaten er maar drie in op 21 november. De manier waarop Barbier hierover spreekt is alsof het om een training ging, waarvan de rijkswacht op de hoogte was. Het is echter niet vanzelfsprekend om scherpschutters op de daken van buurtbewoners te leggen. Ofwel ging het om een actie vóór de hele reeks Bende-overvallen begon, lag een bende-lid met een scherpschuttersgeweer op een dak (en dat geweer kan dan later in Ronquières gevonden zijn) dan spreken we effectief over een "oefening", maar dan zouden Libert, die toen nog in de WNP zat, toch op de hoogte geweest zijn? Ofwel hebben Lammers en barbier hun verhaal verzonnen. Dat laatste zal dus wel het geval zijn. De vraag stelt zich dan waarom ze dit hebben verzonnen en dat kan dan weer in het kader van het in bad trekken van de Staatsveiligheid bekeken worden.
Als het effectief om een poging tot bende-overval ging, op 21 november, mag ik Merovinger trouwens feliciteren, want 21 november is géén vrijdag, noch was het op 22 november een verlofdag. Dit kan er op wijzen dat ze geen geregeld beroep hadden.