Als ik verder redeneer na het herlezen van de, laat het ons moord, te Nijvel noemen dan is ook hier een sterk vergelijk met Aalst en Overijse. Los van het al dan niet aanwezig zijnde afleidingsmanoeuver (daar is geen info over).
De tankkaart is gevonden, maar was hij daar wel om te tanken? Hij heeft alleszins niet getankt want er wordt aangenomen dat hij "eerst aan een natuurlijke behoefte heeft willen voldoen". Dat is een aanname, hij kan evengoed aan het wachten zijn geweest op iemand (of althans het idee dat hij daar moest wachten op iemand)
Er staat ook in de tekst dat Fourez-Dewit aan "het begin van de avond" zouden vertrokken zijn in Parijs. Wat wordt er verstaan onder "begin van de avond"? Centrum Parijs-Nijvel is traject van een 3-tal uur. Als hij om 1u16 doodvalt (horloge) dan zijn ze daar vertrokken rond kwart over tien. Begin van de avond is dan wel een heel rekbaar begrip.
Hypothese:
De 2 personen, of alleszins 1 van beide met de andere als ongelukkige getuige, (Fourez-Dewit) worden naar het pompstation van de Colruyt gelokt. 1 wagen schaduwt de bewegingen van het doelwit. Eens daar aangekomen gaat het raid team (waarschijnlijk reeds ter plaatse achter de coltuyt) over tot de actie, schaduwteam vertrekt/rijdt gewoon verder. Daarna moeten ze het laten lijken op een vorm van 'betrapt tijdens de inbraak', dus initiëren de inbraak. Alarm gaat af, politie komt ter plaatse => vuurgevecht.
Politie zet achtervolging in op de Saab en de Mercedes van Fourez. Wat volgt is de hinderlaag. De wagen die achter de Politie reed, en blijkbaar een 'vals' politievoertuig bleek te zijn, wordt niet onder vuur genomen? Was dit dan het schaduwteam dat op zijn beurt de achtervolging had ingezet, just in case?
Waarom nemen ze de Mercedes mee in eerste instantie? Moesten ze daar iets in vinden dat ze op moment van arriveren van de Politie nog niet hadden gevonden? Er bleken namelijk schoten uit de Mercedes te komen, dus daar zat iemand in (iets aan het zoeken?) Anders zou die zich toch eerder bij zijn kompanen hebben gevoegd om de 'inbraak' te ensceneren, of op zijn minst op 'wacht' gestaan? Wacht houden doe je niet vanuit een voertuig lijkt mij, zeker niet als er andere mogelijkheden zijn tot opstelling, want dan ben je niet beweeglijk genoeg in geval van...
Fourez ging overigens, volgens het verslag, tanken maar heeft er de kans niet toe gekregen. Vluchten met een wagen met een haast lege benzinetank is me dunkt ook een risico. Is er ergens info over de inhoud van de benzinetank bij terugvondst die avond? Of was dat misschien de reden van de hinderlaag? Lege tank?
Niemand nieuws over de vluchtweg vanuit Overijse en de schietpartij in Huldenberg?