Bedankt Ctrix, dat zou maken, dat op zich (hoe luguber het ook moge klinken) de opzet wel geslaagd was, als dat lied diende te fungeren als een signaal voor wat dan ook; of voor wie dan ook. Het lijkt me niet dat ze moesten luisteren naar de tekst; wel dat dat specifiek lied een sein was. Het gegeven dat die DJ (naar jouw zeggen - en ik heb niet meteen een reden om dat in twijfel te trekken) zei dat het was aangevraagd ... lijkt mij in deze dan voldoende te zijn.
Letterlijk op deze website bij overzicht » Feiten
19u00: Marie-Thérèse Van Den Abiel belt naar haar vader om te zeggen dat ze nog even gaan winkelen.
19u15: Een getuige merkt een persoon op aan het Texaco-tankstation langs de autosnelweg ter hoogte van Groot-Bijgaarden. Deze persoon droeg een 3/4 regenjas waar, volgens een getuige, een wapen met een korte loop uitviel.
19u20: Getuigen zien in Ternat een grijze Mercedes en een Golf, beiden rijden in konvooi in de richting van Aalst.
Radio Amigo was lokaal had ik begrepen. Als die mannen daar effectief nog stonden om 19u15; en op dat moment dat lied werd gespeeld, waren zij dan in staat om dat daadwerkelijk te horen/te ontvangen? Groot Bijgaarden is dan wel relatief kort bij inzake te overbruggen afstand met een snelle wagen; wat bereik betreft van een radiofrequentie, weet ik het zo niet goed.
Als Marie-Thérèse om ~19uur belt naar haar vader; om te zeggen dat nog snel gaan winkelen, hoe lang duurt het dan alvorens ze aankomen in Delhaize. Er van uitgaande dat ze belden van thuis (Hyacintenstraat 47); dan is het ongeveer 4 km rijden. (Geen idee in welke straten je in die tijd wel/niet in mocht, dus kan me ook geen beeld vormen van de tijd dat deze rit in beslag nam.) Vandaag is dat ongeveer 10 minuutjes rijden. Laten we dus zeggen dat ze kwart na zeven zijn aangekomen. Echter iets na halfacht zijn ze alweer buiten; dit op een drukke avond. Het moet dan toch zijn dat ze zeer snel snel hun inkopen hebben gedaan en dat het aan de kassa heel vlot vooruit ging ...
Wat is er letterlijk gezegd? Naar waar belde Marie-Thérèse? Naar haar vader thuis, of naar het bedrijf? Luisterde er iemand mee? Wist die iemand, dat als ze het had over 'winkelen', dat dit betrekking had op 'Delhaize'?
Er is ook sprake van een lerares die iets verdacht meent gezien te hebben rond 19 uur ter hoogte van de Grote Markt.
Nog even over die DJ en het risico van een lied aanvragen. Stel nu dat het nog gebeurde, dat die DJ aanvragen kreeg, waarvan hij het nummer niet had; en toen ook steeds aangaf dat 'dit' lied werd aangevraagd door 'deze persoon'; voor 'deze persoon'; maar dat hij een ander lied zou spelen omdat hij het betreffende lied niet had.
In dat geval maakt het zelfs niet uit of dat specifieke lied voor handen is. Is het er wel, dan speelt hij het; is het er niet, dan brengt hij in elk geval wel de boodschap over. Tenslotte is dat laatste het belangrijkste. Iemand die daar iets meer kan over vertellen?