81

Re: Racketeering

Vermeulen wrote:

Een goede combat schutter telt tijdens het vuren. Wordt aangeleerd.

Dat kan misschien allemaal wel waar zijn maar toch konden ze het totale aantal dodelijke slachtoffers niet gekend hebben toen ze de overval staakten, aangezien ze van sommige slachtoffers ze niet konden geweten hebben of deze de aanslag zou overleven of niet. Neem nu bijvoorbeeld David VDS. Hij heeft het overleefd, maar kon even goed aan zijn verwondingen overleden zijn. Dat konden ze dus niet op voorhand weten.

Vermeulen wrote:

Ook uw commentaar dat het koppelen van de eerste aan de tweede golf ook door derden kan gedaan worden, kan ook, maar het komt deze van 1985 wel heel goed uit in het geval van racketering om af te leiden. Het is ook geen grote vijver om uit te vissen, de mensen die crimineel, blind orders opvolgen of psychisch gestoord genoeg zijn om dit te doen (gelukkig maar). Dus bewust naar iemand anders wijzen kan wel eens handig zijn.

Zolang bepaalde gegevens ivm daders/opdrachtgevers/... niet gekend zijn, kunnen er enorm veel hypotheses ontwikkeld worden die allemaal "misschien wel kunnen". Het is zeer gemakkelijk om hypotheses tez verzinnen die "misschien" wel kunnen, waarbij er 3 of meer daderbendes of opdrachtgevers zijn.

Vermeulen wrote:

De technieken die gebruikt zijn kunnen ook aan anderen worden aangeleerd, dat is niet het absolute privilege van ordediensten of special forces. Ook daar hebt u gelijk in.

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat er behalve enkele professioneel-overkomende technieken ook enkele fouten/onkunde zijn gebeurd door de Bende welke "special forces" niet zouden voor hebben. Een hypothese zoals dat ze die technieken "snel aangeleerd" zijn door iemand die deze technieken kent, lijkt dan ook niet uitgesloten. Of een hypothese zoals dat een van de Bende-leden die technieken kende maar niet elk Bendelid die technieken beheerste, is ook een mogelijke hypothese. Net zoals veel andere hypotheses.

Non semper ea sunt quae videntur

82

Lees het relaas (hier en elders) over de gebeurtenissen in Nijvel ... blijft wat mij betreft de meest a-typische "Bende"-daad. De gebruikte wapens kunnen misschien wel gelinkt worden aan andere feiten, de modus operandi m.i. niet.

Merovinger wrote:
Merovinger wrote:

(...) Het kan dus evengoed zijn dat het contract voor de verkoop van aandelen al vóór de overval van Aalst ondertekend werd maar pas later effectief is uitgevoerd geworden.

Deze bovenstaande aspecten worden jammer genoeg onvoldoende in rekening genomen bij het bedenken van een theorie rond de Bende van Nijvel.

Wel David, ik moet je stelling als zouden aandelen verkocht zijn drie weken na de feiten in Aalst aan het Amerikaanse Food Lion volledig tegenspreken. Ook je stelling als zouden ze (ik veronderstel dat je daarmee de speurders bedoelt) het nooit hebben willen onderzoeken is niet correct. De CWB heeft wel degelijk onderzoek gevoerd naar het financiële aspect van Delhaize. Conclusies van dat onderzoek zijn onder meer terug te vinden in het PV 21188 van 1 februari 1987 van de CWB. In dat PV zijn de cijfers van Delhaize opgenomen en wat blijkt?

• De omzet van Delhaize (zowel de internationale groep als het Belgische bedrijf) is tussen 1980 en 1986 telkenmale blijven stijgen. De bendefeiten hebben dus géén invloed gehad op de omzet van de supermarktketen.

• De winst van Delhaize (zowel de internationale groep als het Belgische bedrijf) is tussen 1980 en 1983 telkenmale blijven stijgen. In 1984 werd wel een dipje vastgesteld maar tussen 1984 en 1986 is er ook een stijging van de winst.

• De verkoop van de aandelen aan het Amerikaanse FOOD LION gebeurde in 1983 (en dus niet drie weken na Aalst !!). Hierdoor boekte Delhaize in 1983 heel wat meer winst dan de andere jaren.

• De bendefeiten hebben geen negatieve invloed gehad op de beurskoers van de aandelen van Delhaize. De waarde van de aandelen zijn tussen eind 1983 en eind 1985 zelfs verdubbeld!

Ik zal trachten de cijfers uit het PV hier te publiceren om aan te tonen dat de afpersingspiste volledig uit de lucht is gegrepen. Daar is helemaal geen basis voor.

Wat anderen (zelfs als dat ex-speurders of ex-magistraten zijn) tegen u daarover ook maar vertellen houdt dus totaal geen steek. Er worden over het Bendedossier heel veel zaken beweerd. Maar veel van die zaken zijn compleet gebakken lucht en kloppen niet met de gegevens uit onderzoeksdossier.

Ik hoop je hiermee wat geholpen te hebben David.

Hierbij nog een artikel uit november 1983.

Voor investeringen in eigen land - Delhaize brengt 1,5 miljard frank over van Verenigde Staten naar België

De distributieonderneming Delhaize-De Leeuw zal 1,5 miljard frank van de Verenigde Staten overbrengen naar België om in eigen land te investeren. Het kapitaal komt voort van de verkoop einde oktober [1983 dus] van 3 miljoen niet stemgerechtigde aandelen van de Amerikaanse distributieonderneming Food Lion, waarin Delhaize de meerderheid heeft.

Delhaize nam in 1974 een meerderheidsparticipatie in Food Town Stores, die omgedoopt werd tot Food Lion. Dit distributiebedrijf kende een grote uitbreiding. De aandelen van Food Lion werden nu opgedeeld in stemgerechtigde en niet-stemgerechtigde aandelen. Van de stemgerechtigde aandelen behoudt Delhaize de meerderheid, zodat ook de controle over de Amerikaanse onderneming behouden blijft. Een deel van de niet-stemgerechtigde aandelen werd verkocht.

De opbrengst hiervan, die door de dollarkoers in Belgische frank nog wat hoger uitvalt, wordt naar België overgebracht en hier geïnvesteerd omdat de gerealiseerde meerwaarde dan vrijgesteld worden van belastingen. De investeringen zullen vooral vernieuwingen van bestaande supermarkten betreffen.

Bron: Het Laatste Nieuws | 15 november 1983

En over een eventuele chantage:

Bende van Nijvel – Delhaize ontkent stellig chantage door de maffia

Het grootwarenhuisconcern Delhaize heeft tijdens het weekeinde met de grootst mogelijke nadruk ontkend dat het slachtoffer zou zijn van chantage. De ontkenning werd gedaan door bestuurder-directeur de Vaucleroy die sprak in naam van Delhaize-De Leeuw in België en ook namens de dochterondernemingen elders en onder meer in de Verenigde Staten.

De nadrukkelijke ontkenning houdt verband met berichten zowel in Nederlandse als in sommige Belgische kranten als zouden de slachtpartijen door de Bende van Nijvel onder meer in de Delhaize-vestigingen te Overijse en Aalst verband houden met chantage door de onderwereld. In de krantenartikelen werd gewezen op de mogelijkheid van zogenaamde ‘racket’ in opdracht van in de Verenigde Staten opererende maffia. Met ‘racket’ wordt een opgelegd beschermingssysteem tegen betaling bedoeld. Wie niet betaalt wordt gestraft. Delhaize is al geruime tijd op de Amerikaanse markt. In de staten Georgia, Virginia, Carolina en Tennessee heeft het of controleert het alles samen bij de driehonderd vestigingen van grote warenhuizen.

Bestuurder-directeur de Vaucleroy van Delhaize-De Leeuw onderstreepte in een boodschap aan het persagentschap Belga ook dat zonder enige uitzondering alle informatie en tips die aan het warenhuisconcern worden doorgespeeld of die het bedrijf op een of andere manier verneemt, onverwijld worden doorgegeven aan de speciale info-cel bij het parket te Brussel of aan procureur des Konings Deprêtre, eveneens te Brussel.

Herinneren wij er nog aan dat min of meer gelijkaardige berichten over chantage op de Delhaize reeds eerder door het warenhuisconcern werden gelogenstraft. Dat was onder meer het geval onmiddellijk na de moorden op 9 november te Aalst.

Bron: Het Laatste Nieuws | 30 december 1985

84

Vermeulen wrote:

Een goede combat schutter telt tijdens het vuren. Wordt aangeleerd.

Een goede schutter telt de afgevuurde kogels, niet de slachtoffers. Dit wordt inderdaad aangeleerd en niet alleen bij professionele schutters, maar bij ieder schutter! Zodat hij niet onverwacht met een onbruikbaar wapen in een situatie kan terecht komen. Heel moeilijk in een onverwachte stress situatie.

Dat klopt volledig Leo. Je moet weten wanneer je zonder komt te zitten of moet herladen. In geval van een riot gun: welke munitie je moet laden voor het moment. Vandaar misschien de insnijdingen, zo kan je voelen of je een bepaald type patroon vast hebt. Kan je afwisselen tussen brenneke, 9 of hagel.

Om dit te kunnen tijdens een overval zoals in Aalst moet je serieus getraind zijn. Gillende mensen die rondlopen en onverwacht overal opduiken/wegduiken, wagens die wegrijden, lawaai van je eigen schoten en van je kompaan, de mogelijkheid om beschoten/aangevallen te worden, bewaken voertuig, zaken die omvallen ...

Hier werd/wordt op getraind in sommige schietstanden d.m.v. rook, licht- en geluidseffecten. Zonder een reeds getrainde schutter te zijn begin je hier niet aan.

86

Zelfs met een Vigneron kon je x aantal slachtoffers maken zonder al te veel moeite. Als je aanneemt dat er niet doelgericht gemoord werd, dan moet het de killer(s) echt niet veel moeite gekost hebben om te doden, zeker niet als ze elk (?) over meerdere wapens beschikten.

87

Klopt als een bus, P51. Menselijk moeilijk om te zeggen maar gezien het machtsvertoon is het aantal doden beperkt gebleven.

Mij lijkt het bewust om niet aan overkill te doen. (Met alle respect aan de slachtoffers). Dat moet bijna op voorhand afgesproken zijn. Niet te veel, anders waren er gewoon veel meer doden of zwaar gewonden gevallen. Daarom lijkt racketeering mij een ernstige piste. Dreiging wordt opgebouwd, tot het slachtoffer toegeeft. (voor periode 1985)

Ik moet zeggen dat ik, qua aantal dodelijk slachtoffers, dezelfde mening ben toegedaan. Of hieruit blijkt dat hier op voorhand afspraken over bestaan laat ik nog in het midden. Waarom dit niet gebeurd is, is nog een raadsel. Er kunnen natuurlijk verschillende pistes bewandeld worden:

1. Er bestonden effectief afspraken (niet overdrijven).

2. Er werd geschoten om te intimideren, misschien hebben bepaalde daders 'overdreven' gereageerd (stress, drugs, amateurisme ...)

3. Er werden doelgerichte slachtoffers gemaakt (theorie van 'verdoezelde' executies).

4. ...

Over elk van deze mogelijkheden kan gediscussieerd worden maar mijns inziens is het toch wel zeker dat er meer (dodelijke) slachtoffers kónden gemaakt worden.

89

Wat ook zeker is dat het aantal slachtoffers in stijgende lijn is : 3 - 5 - 8.

Als het aantal doden min of meer georkestreerd is, dan lijkt 1 verantwoordelijke binnen het uitvoeringscommando vrij logisch: de killer. (Psychopatische trekken - werken vaak heel precies, nauwgezet - eerder dan drug gestimuleerd omdat deze laatste onder de adrenaline veel moeilijker controleerbaar zou zijn, al heb ik al gezegd dat ik persoonlijk van drogerende middelen niet zo veel ken.)

Mijn hypothese is dat de 2 golven los van elkaar moeten gezien worden, maar wel met hetzelfde organiserende "middenkader". Maar ditmaal voor eigen rekening. Eerste golf, politieke motieven en afrekening, 2de golf, mannen die voor eigen rekening via racketering een grote som geld willen bekomen. Alleen lukte dat niet direct vanaf de eerste overval of wou men bewust er enkele doen, om de geloofwaardigheid en doortastendheid in de verf te zetten. Dat laat ik in het midden.

De FAUL gebruiken en toevoegen aan het bewijsmateriaal is een meesterzet, omdat de organisatoren van de tweede golf goed wisten dat politiek gezien de eerste golf nooit opgelost mocht raken, dus de tweede golf ook niet, als ze er zo duidelijk (fictief) aan elkaar gelinkt kon worden. De vondst van de FAUL en daardoor de onweerlegbare koppeling met de daden van de eerste golf was de meesterlijke druppel om het onderzoek weg te laten halen. En weg was lastige Troch en zijn DELTA-cel die in de richting van extreem-rechtse kringen en de (ex-) rijkswacht(ers) begon te rechercheren.

Los daarvan, puur persoonlijke mening, er zullen wel meer dan 3 personen aanwezig geweest zijn bij de overvallen in 1985. Een backup-ploegje, observerend, bijvoorbeeld in een auto op de Parklaan in Aalst, en op de achterbank bij manier van spreken onder een dekentje een militair automatisch wapen (FAL, FNC, u weet wel van FN smile). Geen enkele aanstormende "echte" bedreiging had dan een probleem geweest voor een ervaren schutter over een afstand van honderden meters. Met echte bedreiging bedoel ik geen lokale politie met een revolver. Ze hebben dan ook niet moeten optreden. Wie weet hebben deze het lef gehad om nog lang te blijven kijken hoe de ordediensten, de media en het parket toekwam. (Hopelijk zijn alle beelden opgevraagd die de media gemaakt hebben de uren na de overval, ook de proef en niet gepubliceerde opnames). Opgaan in de massa, is een hele goede techniek om te verdwijnen, misschien op dat hete moment beter dan onmiddellijk te vluchten.

De daders zelf niet, die moeten snel (zo ver mogelijk) weg, naar hun comfortzone (en eigenlijk ook zo snel mogelijk uit elkaars gezelschap).

90

Trojan wrote:
Scaramouche wrote:

Ik heb PG Victor Van Honsté gekend. Hij misprees de kleineren. Hij durfde niet in je ogen kijken. Vrijmetselaar, lid van de Loge. Zijn heimelijkheid viel zo van zijn tronie af te lezen.

Het is ook Van Honsté die het onderzoek van Schlicker richting Staatsveiligheid afblokte. Op tueries:

Ainsi, parlant du dossier Latinus instruit par le juge d'instruction Schlicker, le substitut du parquet de Nivelles de Prelle de la Nieppe, précise-t-il: "Il (le juge d'instruction Schlicker) a commencé à s'intéresser à la Sûreté de l'Etat et à interroger certains inspecteurs de la Sûreté de l'Etat jusqu'au moment oit, c'est lui-même qui me l'a rapporté; il l' a dit aussi à d' autres magistrats, il a été convoqué dans le bureau du procureur général Van Honste (...) M. le procureur général Van Honste a fait comprendre à M. Schlicker que la Sûreté de I' Etat risquant d' être fragilisée davantage par ces interrogatoires, il risquait de mettre en péril le garant de la démocratie de ce pays qu'était la Sûreté de l'Etat. M. Schlicker avait bien compris le message. Il a arrêté ses interrogatoires. La filière politico-criminelle a été stoppée

Deze Van Honsté vind je ook op wikileaks waar je zijn wederzijdse liefde terugvind met de DEA:

1. Van Honsté has definitely decided accept visit juni 2-13 and has approval of Min Justice for this. He plans for his wife to accompany him at his expense since he must forego summer vacation for this trip.

2. In addition to Washington program Van Honsté has expressed interest in visiting New York, Miami and El Paso. In Each city he hopes observe DEA regional enforcement program and meet US attorneys to study their facility for prosecution of narcotic cases. He also interested in El Paso intelligence center which he knows is headed by Jacques K**re who like Van Honsté is from Antwerp.