Re: Aalst: 9 November
Dank je wel voor de uitleg Clever Trevor, nu is het me allemaal wat duidelijker. Er zijn nogal wat tongen die beweren dat de Bende lang heeft gewacht met weggaan om te wachten tot de ordediensten zouden arriveren, en ze dus de confrontatie konden aangaan.
Dat zou ze inderdaad een kick kunnen geven, zoals je al zei, dat is heel aannemelijk. Mijn kennis van de bende komt voornamelijk uit de bekende boeken, en daarom dacht ik dat het de reus was die naast de wagen liep.
Bij de raids in Eigenbrakel en Overijse lijkt dat allemaal wat minder te hebben gespeeld, daar heb ik nooit gehoord van wachten op de ordediensten, maar waren ze toch snel weg, dacht ik. Wellicht had de bende toen toch ook een andere personeels-bezetting als in Aalst, en misschien was het motief toen toch ook wel anders. Uit Aalst hoor je veel geluiden dat het om een aantal regelrechte executies zou zijn gegaan, maar buiten Leon Finné heb ik daar voor de andere twee overvallen in 1985 nooit veel van gehoord. Zo leken de doden in Eigenbrakel echt alleen willekeurige klanten geweest te zijn.
En dan is natuurlijk de vraag: is Aalst uiteindelijk door een andere bende en om een ander doel overvallen? Was de overval in Aalst meer een locale kwestie, wel geregisseerd door het brein achter de bende van Nijvel maar met meer inbreng vanuit Aalst zelf?
Misschien kennen we meer en weten we maar van de 'locals' van Aalst, maar uit bijvoorbeeld Overijse hoor je eigenlijk nooit van eventuele inmenging uit de plaats zelf.