Vermeulen wrote:Dat had theoretisch gekund maar zo'n ontsnapping behoorde niet tot hun MO. Ze deden steeds een hit en run met snelle wagens.
Ik weet niet of je zo snel van een "modus operandi" kan spreken (de grote lijnen wel natuurlijk). Tussen Eigenbrakel+Overijse enerzijds en Aalst anderzijds, zitten er veel gelijkenissen maar zitten er ook wel wat verschillen (idem voor de andere bendefeiten). Een echte hit&run kan je het ook niet noemen, want volgens mij hebben ze zich onnodig langer bezig gehouden dan dat noodzakelijk zou zijn voor een snelle hit&run.
Vermeulen wrote:Te voet wegvluchten is nooit voor gekomen over zo'n afstand bij de andere overvallen.
Omdat het nooit nodig/van toepassing is geweest ook.
Vermeulen wrote:Dat dat park daar lag is theoretisch meegenomen, maar naar mijn mening nooit opgenomen in hun werkwijze.
Nochtans zijn er wel verdachte handelingen geweest die kunnen wijzen op een eventuele voorverkenning van het Osbroekpark. Uiteraard is dat slechts een aanwijzing of vermoeden en geen zekerheid.
Vermeulen wrote:Trouwens ze zouden dan ook nooit hun gebruikte voertuigen zo achtergelaten hebben op de parking.
Als (en ik zeg "als") het feit van Nijvel (1983) ook aan hen kan toegeschreven worden, dan is het wel voorgevallen dat ze hun gebruikte voertuigen achterlaten in geval van onvoorziene omstandigheden.
Vermeulen wrote:Om ze goed en zeker 100% in brand te steken heb je wat tijd nodig om alle sporen uit te wissen met risico dat een toegesnelde hulpdienst ze nog zou gedeeltelijk zou blussen.
Volgens ooggetuigen was minimum 1 dader voorzien van een granaat. Nochtans hebben ze dat nooit gebruikt en ook nooit mee gedreigd te gebruiken. Een granaat in een auto werpen lijkt me meer schade aan te richten dan wat kogels op de auto af te vuren zonder verdere brandhaard zoals ze deden met de Saab te Eigenbrakel na hun passage in Nijvel (wederom "als" dit dezelfde daderbende was).
Vermeulen wrote:Ze hebben nooit echt een echt bruikbaar spoor achtergelaten
Behalve een compleet niet-uitgebrande wagen, enkele atributen zoals het vissershoedje, een complete achterbank van een GTI, kogelhulzen die niet al te vaak voorkomen, vingerafdrukken en DNA, enz... hadden ze hun zuiver geweten en menselijkheid al vele jaren voordien achtergelaten denk ik.
Vermeulen wrote:Iedereen die het park noemt als eventuele vluchtroute heeft gelijk, maar het past niet in hun MO en toch een hoog risico vanwege op dat moment te veel onbekende factoren.
Maar nog een veel groter risico met onbekende factoren voor de toegesnelde ordediensten. Ik denk niet dat er veel toegesnelde ordediensten hen zouden gevolgd zijn.
Vermeulen wrote:Gaan lopen lag naar mijn mening niet in hun karakter. Dan nog eerder goed voorbereide confrontatie waarvan ze zeker wisten dat ze zouden winnen.
Als een politievoertuig de toegang/uitgang had versperd, hadden ze weinig andere keuze dan via het Osbroekpark. Dat moeten ze bij een eventuele voorverkenning ongetwijfeld ook opgemerkt hebben. Eventjes de combi van de Politie verplaatsen zoals ze in Waver deden, zal in Aalst minder eenvoudig geweest zijn indien dat had voorgevallen.
Martin Holland wrote:Ze konden toch niet weten dat het zo zou gaan als het nu gegaan is.
Inderdaad, daarom zou het me niet verbazen als ze een plan-B hadden die niet via de uitgang liep. Dan blijft er weinig keuze over dan via het Osbroekpark want via de voorkant lijkt me nog moeilijker.
Non semper ea sunt quae videntur