Re: Léon De Staerke
Als geboren en getogen Gooikenaar en er ook steeds gewoond tot een tiental jaren gelden en nu woonachtig in de onmiddellijke omgeving zeg maar, heb ik weet van een aantal gebeurtenissen in en rond Gooik (Gooik in de bende-periode bestaande uit Kester, Leerbeek, Strijland en Oetingen).
De verdwijningen van enkele mensen. De bankoverallen te Leerbeek en ook Gooik centrum. Bij de bankoverval in Gooik waren de Gooikse apotheker en een buurvrouw... Zelf woonde ik toen op honderd meter van de bank ... De Kredietbank was dat toen getuigen.
De buurvrouw stond als verstijfd toen een zware auto (ik weet niet meer welk merk noch kleur) de bankvitrine inbeukte (de auto geraakte niet verder want achter de vitrine stond een zware radiator) en er enkele mannen uitsprongen. Een of twee trokken de bank binnen, een derde (of tweede) vatte post temidden van de straat (pal in het centrum van Gooik) en dirigeerde het verkeer zeg maar. De apotheker kwam net met zijn Mercedes de straat ingereden en zag de gangster die met een groot geweer zwaaide en hem aanmaande zich uit de voeten te maken. De apotheker vertrok zo snel als hij kon! De buurvrouw bleef die tijd stoktstijf staan en zag de gangsters na luttele tijd wegstuiven. De bank in Leerbeek is ook overvallen en daarover weet ik niet meer precies wat en hoe.
De verdwijningen te Gooik en Tollembeek, Affligem, Pepingen, Ternat, Hekelgem, Liedekerke ... een regio waarin heel wat gebeurde hoor. In de periode van de verschillende bendes en later ook.
Het rustige boerenbuiten-plattelandje!