Re: Geldkoffer Aalst
Heldere analyse. Maar de logische vraag is dan waarom de koffer toch voor een deel verroest is. Is daar een denkbare verklaring voor? Komt dat van die paar dagen/uren/... in het water, of was het al zo in 1986, of is het het gevolg van de ouderdom (32 jaar sinds 1986)? Het lijkt vreemd dat Delhaize echt een licht verroeste koffer zou gebruiken.
Delhaize zou nooit een verroeste koffer gebruiken. Ze zouden in telcentra dat niet geapprecieerd hebben als er tussen geldstukken en waardepapieren roest zat of roeststof. Daar kunnen we vanuit gaan en zo'n geldkistje is vrij goedkoop.
Het zou natuurlijk top zijn op deze koffer te kunnen zien (al is het op foto) vlak na het proper maken of zelfs voor het proper maken vlak na de vondst in 1986.
Eens in bewarende verzekering zal deze koffer opgeslagen in een verwarmd lokaal niet veel verder meer roesten, omdat het klinkt misschien raar, maar roest op zichzelf biedt ook weer een beetje bescherming tegen verdere roest. Als de vochtigheid niet te groot wordt natuurlijk, zoals in een heel vochtige garage of in een vuilbak buiten. Maar niet in de verhouding met onderdompeling in vuil water of zo onder de grond.
Bovendien zie je ook geen biologische organische sporen die er na een jaar op de bodem van een kanaal wel op zouden zitten (lees lichte groene begroeiing of hele kleine ongewervelden.
Enkele uren tot enkele dagen onderdompeling kan eventuele reeds bestaande roest perfect verergeren. Water versnelt het gehele proces doordat het een uitstekende katalysator is. Zeker als de PH van het water licht zuur is, wat men in vervuilt binnenwater wel eens kan verwachten.
Mijn punt is dat het er nooit zo goed kan uitzien na een jaar volle onderdompeling in water en met water verzadigd modder. Wat er tussendoor mee gebeurd is war roest kan veroorzaken, kunnen we maar gissen en dat kunnen we maar beter niet doen.
Er is met het kistje naar mijn mening ook wel wat rondgesjokt aan de staat te zien (krassen, enz., ...), misschien los in een koffer gelegen en over en weer geschoven over een ruwe kofferondergrond en dan nog bij het proberen te openen.
Ter illustratie: Je kan een niet-ingeölied stalen profiel buiten leggen en een volgende dag na een vochtige nacht heb je al duidelijke roestvorming. Daarom worden vooral stalen profielen ingeölied opgeslagen en vervoert (maar ook wapens bijvoorbeeld, beetje olie en geen roestvorming) en worden plaatstaal in 95% van alle toepassingen geleverd in Zincor-uitvoering (met dun zinclaagje) of gegalvaniseerd of met een tegenwoordig grijze grondlaag verf. (je zal je zeker de "rode mening" van vroeger nog herinneren.
Als je foto's vergelijkt met bijvoorbeeld grotere kluizen die worden opgevist, houdt dan voor ogen dat dergelijke kluizen meestal gepoedercoat worden i.p.v. gelakt zoals dit voorwerp dan zien ze er na jaar onderdompeling er nog heel goed uit. Dat is een wereld van verschil. Dit is geen kluis, maar een licht inbraakwerend geldkoffertje.