Re: Temse: 10 September
Valt al te zien wat ze moet stoppen, maar een gewone ijzeren plaat gaat zeker niet alles tegen houden en je vergeet dan nog het belangrijkste. Gewicht. Kevlar weegt niks want dat is een kunststof.
Beste Herr Flick, dat is niet helemaal juist.
Kevlar (aramide-vezels) verwerkt in weefsel is toch vrij zwaar, veel zwaarder dan wat de meeste mensen denken die er nooit één gedragen hebben of er in rondgelopen. Er moet immers een zekere dikte worden bereikt om een bepaalde kogelwerendheid te garanderen (geen penetratie en liefst ook wat verdeling van krachten). De gebruikte tegenhanger Ceetex is lichter, maar heeft de eigenschap van erg uit te rekken, wat toch (dodelijk) trauma kan veroorzaken. Waarom zijn ze dan wel interessant buiten het beetje gewichtsvoordeel? Omdat ze net vormbaarder zijn dan staal en door verweving verwerkbaar zijn. Een ridder-harnas in staal is niet zo handig om het simpel te zeggen. Maar ook het rondlopen in een kogelwerende vest met enkel kunststof is ook niet als maar een extra pulleke aantrekken.
Heel algemeen en wat simpel voorgesteld = een bescherming tot 9mm para is perfect mogelijk met dit soort vesten met enkel kunststof. Daarboven wordt het tricky.
Dat soort vesten met enkel "kunststof "zie je ook maar tot een vrij laag beveiligingsniveau. (Maar voor politiediensten of veiligheidsagenten beter één dan geen.) Ga je naar bescherming lange wapens bijvoorbeeld 5.56mm of 7.62mm en afgeleiden, dan zijn er altijd stalen bijkomende platen die worden toegevoegd op de gevoelige plaatsen. Moest je voor deze kalibers een vest in dergelijke kunststoffen willen maken, met de technieken die men toen had, dan zouden ze meer dan 5 cm dik.zijn. Totaal ondraagbaar of je zou op een Michelin-manneke willen lijken.
Er wordt al eens gesuggereerd dat één van de vesten die gestolen zijn in Temse aan een zekere Oliver North is gegeven. Oliver North is pas veel later in 1991 (bijna 9 jaar na Temse) met een CIA-vriend begonnen in dergelijke vesten en andere toepassingen van kogelwerend kunststof. Deze Amerikaanse vesten zijn gebaseerd op een héél ander materiaal van een Amerikaanse fabrikant. Geen kevlar, geen ceetex. En deze vesten zijn niet beter dan bijvoorbeeld wat de Belgische huidige fabrikanten aanbieden, absoluut niet.
Als je er één nodig hebt, er is een top kwaliteit interessante Belgische speler, die terecht zelfs dubbele koninklijke belangstelling heeft gehad. De website's zijn makkelijk te vinden.
Een standaard staalplaatje van 4 à 5 mm zou hetzelfde effect hebben gehad in de Golf. (Staalsoorten type mangaanstaal zelf 2.5 à 3 mm, pak dunner dus als de gestolen vesten.) En dan reken ik de dikte van de staalplaat van de golf zelf nog niet mee. Wat heb je nodig voor een golf achteraan om hetzelfde beveiligingsniveau te hebben als je met deze gestolen vesten zou kunnen bereiken (en ik reken ruim en met gewoon staal):
Strook 40cm x 1.5m x dikte 5mm staal x 8kg/mm = 24kg
Prijs: 30 Euro max heel ruim gerekend, in die tijd 15 Euro max, echt max, maar evengoed te recupereren tegen laag tarief bij een staalboer.
Neemt dat de gestolen vesten de helft wogen, maar dat is onderschat. En dan zoveel werk om ze te gaan verknippen en te puzzelen. Daar ga je nooit dit risico voor nemen.
Onze forum-vriend LEO kan misschien eens bevestigen dat een kogelwerende vest geen te verwaarlozen pluimpje was.