FreCR wrote:coconut wrote:Volgens Cobra hebben de speurders hun eigen dossier niet gelezen. Hij beschrijft waar de rode wagen een zwarte werd » www.bendevannijvel.online
In "het dossier" rond de Bende Van Nijvel zit een laboverslag van de analyse van de verf welke gebruikt werd om de Golf te herspuiten. De analyse en het verslag werd afgeleverd en uitgevoerd door Dupont in o.a. hun labo in Mechelen. Daarbij zijn gegevens zoals het gebruikte merk van de polyurethaanverf gekend. Zelfs ik weet welk specifiek merk van polyurethaanverf er uit die analyse kwam, dus dan weten de speurders die met dat deel van het onderzoek bezig zijn dat zeker ook wel.
FreCR wrote:kenza wrote:Waarom zoeken ze een garagist die de Golf zou herspoten hebben? De auto kan toch met spuitbussen herspoten zijn?
Als de speurders zeggen dat de Golf GTI "tamelijk professioneel" werd herspoten, is dat niet omdat ze dat denken maar omdat ze dat weten. De speurders hebben dat uiteraard zelf niet vastgesteld, die kennen van "het verven van auto's" wellicht even veel als ik. (niets). Zoals ik het reeds heb geschreven, ze hebben dat laten onderzoeken in de labo's van Dupont (o.a. hedendaags Axalta Coating Systems), en die zullen wel weten waarover ze spreken vermoed ik.
Wim wrote:Omdat het herspuiten van de wagen zeer professioneel zou zijn gedaan en er aldus ook wel gebruik zal gemaakt zijn van goed materiaal.
Klopt, en zoals ik reeds eerder had vermeld, weten ze zelfs met welk materiaal en op welke manier en zelfs welk merk.
Blijkbaar was dus onderstaande piste om één of andere reden niet de juiste. Of net wel?
Uit de mond van een neef van Robert Becker hadden de onderzoekers ook vernomen dat Baloo de laatste tijd op zoek was naar nummerplaten en spatborden van een Volkswagen Golf. Ze hadden zelfs de getuigenis opgetekend van een garagehouder uit Ecaussines die verklaarde dat hij eind oktober 1983 bezoek gekregen had van twee mannen die “niet al te recht in hun schoenen leken te staan”. Ze reden met een rode Golf, een wagen die sterk leek op die welke begin die maand ontvreemd was aan de auberge ’Au Trois Canards’ in Ohain. De twee mannen waren op zoek naar een nog bruikbaar oude portier. De geïntrigeerde garagehouder uit Ecaussines had beide klanten aandachtig opgenomen en zelfs de nummerplaat van de Golf opgetekend. Ook hij twijfelde er niet aan dat het wel degelijk om Robert Becker en Francesco Nardella ging. Deze laatste was een 52-jarige Italiaanse garagehouder, al vermeld door Michel Cocu in zijn bekentenissen over de slachting in de Colruyt in Nijvel.
Francesco Nardella zou zich weldra op de kantoren van de gerechtelijke politie van Nijvel bevinden. Hij was daar uitgenodigd in verband met de gevonden verfverstuiver (zwarte verf, merk Sikkens, op basis van polyerethaan). Deze verstuiver werd geanalyseerd in de laboratoria Dupont de Nemours in België en in de Verenigde Staten. Deze analyses toonden aan dat de eigenschappen van deze verstuiver volledig overeenstemden met die van de verstuiver die gebruikt werd om de aan de ’Au Trois Canards’ gestolen rode Golf zwart te spuiten.
Verder onderzoek toonde aan dat de verfverstuiver geleverd werd door Max Urbain, bijgenaamd ’Max le Ferrailleur’. Max bevestigde dit in de lokalen van de gerechtelijke politie en voegde hieraan toe het in Nijvel neergekogelde echtpaar Fourez-Dewit te kennen... De wereld is klein.
Bron: De Bende (Dupont - Ponsaers) | 1988