kenza wrote:Volgens mij heeft de Bende van Nijvel via hun zender gehoord dat agent Nevens geschoten heeft en hebben ze gedaan of er een dode onder hen was voor het zoveelste dwaalspoor aan te leggen.
Volgens mij is dit een voorbeeldje van hoe mensen het soms veel te moeilijk en gedetailleerd zoeken. Volgens mij hoef je helemaal geen zender te hebben om te horen als er geschoten wordt. Dat geluid was zeker sterk genoeg waarneembaar tot in de vluchtwagen (en de koffer stond dan nog eens open erbij). Als de persoon in de koffer naar achter keek (richting politie), dan heeft hij zelfs wellicht de mondingsvlam gezien bij het vuren (want dat is visueel tamelijk goed waarneembaar). Of deze schoten nu van Eddy Nevens kwamen of van iemand anders, speelt daarbij geen enkele rol voor de daders.
kenza wrote:Vergeet niet dat de reus door 3 onafhankelijke getuigen is gezien achter in de Golf, springlevend want hij probeerde de kofferklep dicht te trekken
Zelf geloof ik (net als jij) ook niet echt in een dode-dader in de vluchtwagen. Toch even de bemerking maken dat niet enkel de reus in de koffer zat en dus bijvoorbeeld de passagier vooraan ook getroffen zou kunnen zijn (minder waarschijnlijk maar never say never). Verder nog een kleine opmerking: ik blijf het toch straf vinden dat die 3 onafhankelijke getuigen alles zo goed in detail hebben kunnen zien, dat ze zelfs konden zien dat het "de reus" was. Verder hecht je precies wel veel belang aan sommige getuigen, maar stel je u wel vragen bij andere getuigen.
Wim wrote:Ik heb me altijd al afgevraagd, waarom het zo is, dat (gezien hun bloeddorstig en niets of niemand ontziende manier van handelen) de personen in de wagen die aangeven dat ze mannen in het bos zagen staan, gebogen over een - naar hun beschrijving - dood lichaam, dit hebben kunnen navertellen.
Misschien is het antwoord hier in te vinden (wie zal 't zeggen):
Wim wrote:Is het bovendien ook niet zo, dat die getuigen dat pas veel later hebben laten weten?
Wim wrote:Een dwaalspoor lijkt mij daarom zeker geen intentie te zijn geweest.
Inderdaad. Zonder uitspraak te doen of de getuigen nu de Bende van Nijvel-leden hebben gezien of niet: de getuige(n) hebben/hadden er geen enkel belang bij om met dit verhaal af te komen. Als het net de bedoeling was van de daders om zogezegd met een overleden bendelid daar gezien te worden, en ze daar gewoon stonden te wachten tot ze gezien zouden worden: dan is hun opzet als dwaalspoor eigenlijk mislukt, aangezien de getuige dit pas vele jaren later heeft verteld.
Non semper ea sunt quae videntur