Topic: Operatie Gigungagap
Operatie Ginungagap was een operatie binnen WNP om grote warenhuizen te verkennen. Het diende als voorbereiding voor wat Latinus omschreef als 'les grand évènements'. Hieronder een getuigenis van Michel Libert over Operatie Ginungagap:
"De raids tegen de Colruyts en de Delhaizes, dat kwam van bij ons. Dat groot offensief was binnen Westland New Post voorbereid. Dat was wat Paul Latinus als 'les grands évènements' had aangekondigd. Ik kan het weten want ik heb zelf moeten meewerken aan de Operatie Ginungagap".
(...)
"Thans ben ik ervan overtuigd dat de overvallen op de grote warenhuizen van bij ons kwamen. Ca venait de chez nous. Ik was een tijd uitgeschakeld, opgesloten in de gevangenis in die dagen, maar ik heb toch veel meegemaakt."
"Zo kwamen Paul Latinus en Karel Delombaerde mij weghalen van een scoutskamp. Voor mij was dat een bevel, ik volgde hen. Ik had het gevoel dat ze mij toen vooral aan andere mensen wilden tonen, die mij in de gaten moesten houden. Een duidelijke uitleg kreeg ik niet. Wel spraken beiden over 'les grands évènements' die op til waren en waarvoor alle secties zich paraat moesten houden."
"Ik werkte in de GB in Kraainem, halftijds, toen ik daar een man van WNP opmerkte. Kraainem was een van de mikpunten van de Bende. Men verwachtte zich aan een overval. Er zaten scherpschutters op het dak. Toen is daar een Golf GTI met vier man aan boord de parking komen opgereden. Zij aarzelden, maakten rechtsomkeer en gingen er vandoor. Alles was afgegrendeld ... behalve de Ring en zo konden ze ontsnappen."
"Voordien was WNP ingeschakeld. In het kader van de 'Operatie Gigungagap' hadden wij bevel gekregen informatie te verzamelen over grote warenhuizen. Ik kan niet zeggen van wie dat bevel uitging (*). Bevelen waar nooit genaamtekend. Wij ontvingen een ODM, een ordre de mission. Om de authenciteit daarvan te controleren zat er een wiskundige formule in, die wij met onze Rosenbergschaal konden ontleden."
"Ik heb daar ook aan meegewerkt. Van enkele grote warenhuizen heb ik toen een beschrijving doorgegeven van de ligging, de verkeerssituatie, het aantal kassa's, de bewaking. En toen volgend de 'grote gebeurtenissen'.
Bron: De Post | 24 november 1989
(*) Volgens mij weet Libert zeer goed van wie het bevel uitkwam, er is zelfs een grote kans dat hij dat bevel zelf heeft gegeven.