Vermeulen wrote:Ik heb waarschijnlijk zoals velen altijd gehoopt dat de vondst in Ronquières een topvonst was van de DELTA-cel. Het is jaren toch een soort houvast geweest. Maar ik zie wat ik zie.
In haar boek over de Bende schrijft Hilde Geens dat ze de vondst in Ronquières voorlegde aan Peter van Koppen. Was dit een manipulatie? Zijn insteek ging in de volgende trant: "kan je niets over zeggen. Je moet weten hoe de wapens en de vondst verpakt waren. Als ze waterdicht verpakt waren, kunnen ze daar gerust een jaar gelegen hebben." Ik moet de exacte passage eens opzoeken, maar ze lijkt mij op z'n minst relevant.
Peter van Koppen is in die zin een nuchtere figuur (in Nederland zeer bekend) die er - terecht - van uitgaat dat een piste maar écht bewezen is, als alle andere pistes 100% zeker uitgesloten kunnen worden. En daar zit in mijn ogen nog altijd het manco. Weten we écht, maar dan écht 100% zeker dat die spullen niet verpakt waren in de waterdichte zak? Kunnen we 100% uitsluiten dat ze niet droog en wel, waterdicht verpakt dus, een jaar in het kanaal lagen? Met het gewicht van zoveel wapens blijft zoiets wellicht wel op de bodem liggen. Zolang je geen keihard bewijs hebt, blijft er m.i. twijfel. En kan je niet uitsluiten dat net de enige speurder die in 30 jaar iets wezenlijks gevonden heeft, in de bak gestoken is.
Ik vind over de verpakking van de wapens zelf onvoldoende informatie terug om een van beide pistes te kunnen uitsluiten.
Vergelijk ook de in dit topic eerder gevoerde discussie omtrent de corrosie op het geldkoffertje, die tov. de vondst sterk toegenomen lijkt. Wat is het effect van tientallen jaren in een misschien vochtige kelder te liggen?