Kees BK wrote:Meent u dat nu? Maximaal dodelijke slachtoffers maken met deze firepower,
Natuurlijk hebt U daar een punt, dat heb ik ook dikwijls gedacht. Met deze opmerking had ik het echter vooral over het gedrag op de parking, niet over wat in het warenhuis zelf gebeurde.
In het nieuwe boek van Ponsaers wordt geschreven dat de meeste klanten en personeel bij het binnenkomen reeds naar de voorkant gevlucht waren. Blijkbaar was er niet te veel volk meer aanwezig in dat gedeelte van de supermarkt.
Opvallend, en Leo haalt dit aan, tijdens de “aftocht” werd er door de schutter eveneens “wild geschoten”, maar niet echt gericht. Er zijn daar noch gekwetsten noch doden gevallen. En het vuren tijdens “de aftocht” doet me zeer sterk denken aan “onderdrukkingsvuur”, met als doel de tegenstrever in dekking te doen gaan. Dus als ze dit principe toepasten tijdens de aftocht, waarom werd dit dan ook niet toegepast tijdens het “sweepen van de landingszone”?
Maar hoe zou U dat dan beschrijven? Er werd duidelijk telkens geschoten om te doden (zie bijv de 2 schoten op de heer Palsterman). De vergelijking die oa Nostra & Leo maken - het "sweepen" van een landingszone - vind ik al treffender. Doch ook daarbij enkele bedenkingen;
Ten eerste: de doorsnee militair wordt en werd niet opgeleid om te vuren op ongewapende burgers. Moesten het dus "doodgewone" (ex-) militairen geweest zijn, dan waren de tactische bewegingen over de parking misschien wel hetzelfde, maar dan hadden intimidatieschoten en eventueel één of twee doden of gekwetsten volstaan om het doel te bereiken. Om de parking leeg te krijgen was het dus niet nodig om, dikwijls op point blank afstand, zoveel mensen neer te leggen.
Ten tweede: in een militair concept had iemand op de parking moeten achterblijven, zeker de schutter ter hoogte van de paletten had hier de ideale positie voor. Nu sluit ik niet uit dat dat ook is gebeurd. De getuigenissen en vooral de literatuur is voor wat Aalst betreft te onduidelijk. Zoals the end ook al opmerkte; er zijn zeer weinig getuigen die hun verhaal deden, en elk van deze had maar zicht op een beperkt gedeelte van "het strijdtoneel".
Ten derde: de militaire vorming voor dit soort optreden vindt men in slechts zeer beperkte kringen. Ik bedoel hiermee het gevecht op zeer korte afstand en in bebouwd gebied. Dat was nooit voorbehouden voor het gros van de landmacht. Ik denk zelfs dat de Para eenheden over het geheel genomen zich niet echt concentreerden op dit soort gevecht, maar daar kan ik me in vergissen.
Voor wat betreft achtergrond van de daders denk ik meer in de richting van wat men vandaag Special Forces noemt of Anti Terreur eenheden. Misschien verklaart zoiets wel hun tactische optreden maar NIET hun absolute meedogenloosheid en dan vooral het neerschieten van kinderen. Vandaar dat ik ook denk in de richting van (ex-) huurlingen die in ieder geval betrokken geweest zijn in "smerige oorlogen". Dan denk ik aan "onze" geschiedenis in Kasaï en Katanga, de Algerijnse burgeroorlog en dergelijke. Dit is maar een voorbeeld, want de leeftijd van sommige daders lijkt hier niet mee te kloppen.
Vooral wat in Aalst op de parking is gebeurd -maar ook de schietpartij aan de Diable in Eigenbrakel-doet me de piste van daders uit het klassieke zware banditisme toch minder waarschijnlijk lijken. Dit is één van de redenen, maar niet de enige ,waarom ik denk dat PDS er is "ingeluisd", toch voor wat betreft Aalst.