Dat is niet zo erg heer Luc Paard, complotdenkers zullen er altijd zijn: Ik kan zo nog een vraagje lanceren voor de denkers aan een militaire commando aan de Diablo.
De daders stelen net aan de Culruyt uit de Rijkswachtcombi een volautomatische UZI 9mm. Voor wie er nooit mee geschoten heeft, in zijn tijd (en nog in vele landen) een topwapen, heel controleerbaar, weinig terugslag, ook bij volledig automatisch vuren en geweldig betrouwbaar. Elke professional zou op dat moment dit wapen over zijn schouder gehangen hebben in plaats van wat ze bij hadden.
De UZI 9mm moet op 100mm wat betreft groepement zelfs niet onder doen aan de veel modernere H&K MP5 en MP7, enkel de firerate ligt iets lager (600 rounds/minute), maar het is een bijzonder betrouwbaar wapen, enkel wat zwaarder omdat het volledig uit staal gemaakt is. Enkel de versie in .45ACP vond ik nog iets beter wat betreft terugslag en controleerbaarheid, maar die werd, behoudens enkele demomodellen, niet verdeeld in Europa, enkel voor de Amerikaanse markt. Het penetratievermogen van de 9mm para is anderzijds superieur aan die van de .45ACP.
Maar de UZI is nooit gebruikt bij het vuren op de politie-Golf. Nochtans daar het meest ideale wapen voor, stukken beter dan de riotguns die je manueel moet doorladen. UZI met een vuurbereik (keuze op vizier 100m en 200m - 200m is soms wat optimistisch voor een goed groepement). Het is een beetje als iemand die een vluchtauto wil nemen. Er staan er 2: een BMW 340i benzine 6 cylinder en een Dacia Duster 1.4diesel. Wat neem je dan?
Dat kan naar mijn mening maar op 2 dingen wijzen:
De daders met Fourez Mercedes en de Saab hadden de UZI niet mee, maar een andere vluchtauto of camionette.
De daders waren helemaal niet zo professioneel en niet vertrouwd met een UZI machinepistool wat elke beetje opgeleid militair of para-militair zou moeten zijn in de periode. Er zijn er 10.000.0000 miljoen van verkocht, waarvan een groot gedeelte door FN.
Ik verklaar me nader:
Van alle wapens die ik ken, is de UZI er één van waar een nieuwe gebruiker altijd last mee heeft op een schietbaan als hij de instructies niet goed opvolgt. Waaronder ik trouwens ook 30 jaar geleden (shame on me). De UZI werkt niet zoals een doorsnee gewoon pistool of geweer. Het werkt volgens het open blok principe. Ik ga niet te technisch gaan, maar de kamer staat open en je ziet de patroon zitten als je hebt geladen hebt, en dat is voor veel schutters heel eigenaardig en wordt vaak onterecht als een "malfunctie" of "gevaarlijk"gezien, Maar het wapen werkt zo. Een pistool of ander geweer moet juist altijd netjes gesloten zijn en als dat niet zo is, ga je van een malfunctie uit.
De Fire-selector is vrij klein en de 3 standen dicht bij elkaar, maar dat is nog te doen als je het een beetje uitzoekt of kent. Derde is heel belangrijk. Je kan het wapen niet doorladen als ook de pistoolgreepbeveiliging niet heel goed is ingedrukt. Dat heeft de maker zo bedacht als extra beveiliging indien het wapen zou vallen. En met heel goed indrukken, bedoel ik heel goed, want anders kan je niet doorladen. Ik heb zo tientallen schutters weten knoeien op de schietstand die dachten at het wapen geblokkeerd zat.. Bij andere wapens zoals een colt .45ACP of een FN1925 pistool wat de daders bij hadden, is er ook een pistoolgreepbeveiliging, maar die werkt enkel als beveiliging op de trekker, niet op de slede.
Samenvatting: Een UZI is een fantastische machinepistool, maar je moet het wel even goed uitgelegd krijgen en een klein beetje ervaring. As men hier in Eigenbrakel de volle lader op full auto er door had gejaagd op 3 à 4 seconden op de politiewagen, dan had de politiewagen doorzeefd geweest met een 30 tal 9mm FMJ patronen die een veel groter penetratievermogen en kinetische energie dan de chevrotines uit de Riot Guns. De 2 politiemannen geen enkele overlevingskans. Ik zal het nog anders zeggen, met mijn militaire opleiding en schietervaring in parcourschieten of iemand anders met dezelfde ervaring en zonder mezelf enige heldhaftigheid toe te meten, had in ik Aalst de 3 of 4 daders met de Riotgun met slugs en chevrotines en de Ingrams, best te lijf willen gaan met een volautomatische UZI en een reservelader. Dat had technisch gezien heel goed mogelijk geweest. Met 2 personen had natuurlijk nog beter geweest dan alleen, dat is zeker zo. Als een dader dan nonchalant op 70, 80 meter had gestaan, had hij dood of zeer zwaar gewond geweest, zonder enige twijfel. Met de uitrusting van Dhr. Nevens en zijn collega rijkswachter in Aalst had ik ook aan de zijkant blijven staan, zelfs als professionele schutter. Ik overdrijf misschien een klein beetje maar ze konden bij valavond beter met hun handvuurwapen gooien (of heel veel geluk hebben).
Als ze de daders in Eigenbrakel de 9mm UZI Full Auto bij hadden, dan is het niet onmogelijk dat door gebrek aan kennis men het wapen niet kon gebruiken. Je moet half gek zijn om het in dat verhaal niet te gebruiken als je het bij hebt en kan gebruiken. Dit wijst misschien, naast het "ongelukkig" afgevuurd" schot verticaal in de kofferbak van de Fourez Mercedes er op dat het wel goede inbrekers waren, maar geen goed opgeleide schutters.
En voor the end: Wat we weten: 5 verschillende handvuurwapens in 5 verschillende kalibers. Ik denk dat het dan vrij aannemelijk is dat er minstens vijf verschillende daders waren met elk aan hun broeksriem een specifiek holster voor hun handvuurwapen. Ik hoor u al zeggen, ja maar je kan er toch ook 2 aan je broeksriem hangen zoal Lara Croft. Dat klopt, maar wel zeer ongebruikelijk, beetje vervelend en onhandig 2 verschillende kalibers, dan kan je beter een reservelader meenemen voor je enige handvuurwapen, dat is veel handiger voor "professionele" killers. Trouwens een professioneel team neemt allemaal dezelfde handvuurwapens om logistieke en tactische redenen op het battlefield. Je kan zowel laders als losse munitie aan elkaar doorgeven als het warm wordt.
Ik hou het bij 5 daders (+ eventueel 1 of 2) die elk vanuit een koffer met een allegaartje aan handvuurwapens een wapen en een holster meekregen. Waarschijnlijk nooit met de intentie om het gegarandeerd te gebruiken, maar vanuit macho-gedrag en je weet maar nooit. De Riot guns en het automatisch 22LR geweer (allebei in vrije verkoop in 1983) verdeeld over de 5-6-7 daders.