Het was geen hinderlaag. En het is perfect te begrijpen dat de agenten het zo beschreven. Zij wisten niets van wat aan de Colruyt was gebeurd en waren opgeroepen om te zoeken naar "een witte Mercedes". Zij hadden geen enkele reden om voldoende afstand te houden, de inzittenden onder schot te houden en voorzichtig te naderen.
Wat de daders daar deden, blijft voer voor discussie. We beschikken niet over accurate schetsen, helaas. Ik heb wel de moeite gedaan om de locatie van de Mercedes zo goed mogelijk te bepalen en alle terreinelementen in acht te nemen. En dan valt toch iets op:
Van de plaats waar het vroegst blauwe zwaailichten aan Kruispunt Cosmos konden zien tot op de plaats waar de Mercedes stopte, had de bestuurder van de Mercedes tussen de 18 tot 25 seconden de tijd, afhankelijk of ze 70 of 100 Km/u reden. 18 tot 25 seconden om iets te zien, dit te laten doordringen, een reactie te bedenken, en die uit te voeren. Dat is zelfs niet genoeg om veel over een radionet te zeggen, hooguit een codewoord.
Hebben ze daar een speciale techniek uitgevoerd? Indien ja, dan moet het iets geweest zijn dat aangeleerd wordt tijdens offensieve rijcursussen aan Anti-terreur eenheden, VIP beveiliging enz.
Maar het kan evengoed uitgekiende improvisatie geweest zijn. Op die plaats kan je immers rechts niet van de weg staan. Dus als de Mercedes zich links van de baan plaats, is dit misschien een uitgekiende truc om zo lang mogelijk "onverdacht" te lijken tot de politiewagen binnen effectieve dracht is en niet meer weg kon (behalve doorrijden). Het lijkt me dat ze dit in Nijvel ook gedaan hebben; alles stil tot de Rijkswachters dicht genoeg bij zijn, uitstappen, en er wordt van twee kanten op hen geschoten met verschillende wapens.
Alleen al om je zenuwen in bedwang te houden en te wachten op het geschikte moment duidt volgens mij op een zekere ervaring en vooral zelfvertrouwen bij die daders.
Wat me opvalt is dat, buiten de zijruiten, noch de linker noch de rechterflank van de politie Golf inslagen vertoont. Blijkbaar konden ze dus toch wel redelijk goed overweg met hun riotguns, zonder dat dit "bewijst" dat het elite-commando's waren. Maar zeer zeker ook geen "domme amateurs", gekken, zotten, ... (Dit laatste is zeer zeker een toepasselijke morele beoordeling, maar draagt niets bij aan het begrijpen.)
En ja, het is zeer plausibel dat de Mercedes schutter "per ongeluk" een schot in de koffer gelost heeft. Ik sluit zelfs niet uit dat het beruchte schot aan de brandstoftdop van de Saab een "ongelukkig" schot was van een linkshandige schutter. Maar ook dat is weer geen absoluut sluitend bewijs. Ook elite commando's maken soms dat soort fouten.
Misschien leidt het welles/nietes over hinderlagen en elite commando's ons af van toch wel te zien is: zeer koelbloedig, zelfvertrouwen in zichzelf en de mededaders (van het moment?), onmiddellijk offensief optreden bij confrontaties met ordediensten, met maximale vuurkracht, onmiddellijk aanpassen aan verrassende situaties...