@LEO,
Leo, je moet je idee neerschrijven, ondanks wat iemand anders er ook over denkt. Zolang je maar kan aanvaarden dat niet iedereen het met je eens moet zijn. Dan al is je gedachte een meerwaarde als je ze een beetje kan verklaren, wat ze ook is. Dus zou ik zeggen, hou je niet in.
@ Heer/Dame coconut
Het kan heel goed zijn dat een zekere Amerikaanse generaal dit verklaarde, maar de nucleaire raketten zouden er toch gekomen zijn. België zou in de naoorlogse periode altijd een trouwe bondgenoot zijn, zeker met het NATO hoofdkwartier in Brussel en de SHAPE-basis in Bergen-Mons. Daar zou een wisselend politiek klimaat of terrorisme niets aan veranderen. Niet vergeten dat er in de periode 1982-1985 ook nog heel veel mensen één of andere binding of herinnering hadden aan de tweede wereldoorlog en de bevrijding. Meer dan de jonge betogende studenten.
Ik denk zelf dat doorsnee genomen de CCC voor veel kiezers een groter "Robin Hood" gehalte had dan de Bende, net omdat er doorsnee genomen (buiten de 2 doden) wel veel schade werd toegebracht, maar geen directe intentie om te doden. Niet my cup of tea, maar extreem communistisch links leek op dat moment wel sympathieker dan de bende van Nijvel die zonder emotie kinderen
neerschoot.
Of de CCC werd aangestuurd door Moskou of door één of andere organisatie in België, dat weet ik niet en dat zullen we ook nooit in detail weten, denk ik, als ze het zelf al wisten. Maar ze had wel veel weg van een bende idealisten, jammer genoeg met de juiste kennis en materialen, zoals er talrijke buitenlandse voorbeelden zijn. (Maar dat doet geen afbreuk aan mijn mening dat ook de CCC even verwerpelijk is als de bende van Nijvel, of datgene wat zo genoemd wordt).
Er waren betere doelwitten geweest om de Belgische staat of het Belgische volk in een bepaalde richting te duwen.
En zoals FreCR terecht aanhaalde, budgetten voor een beter uitgeruste rijkswacht waren al vastgelegd. En terecht, dat zal niemand ontkennen, ook zonder de komst van de bende. Het werd enkel wat versneld. De Belgische krijgsmacht is zelfs in het decennium nadien sterk afgeslankt, door de afschaffing van de legerdienst, zoals ook later in Nederland.
Dat de vader van Pierre Carette een voormalig medewerker van de staatsveiligheid was, zie ik niet als bewijs, hoogstens als een indicatie voor eventueel wat meer onderzoek als daar aanleiding voor was of is. Misschien was Carette daardoor net wat extreem linkser. Komt in de beste families voor dat de zoon iets helemaal anders wil zijn dan zijn vader. Psychotherapeuten zullen daar best wel een verklaring voor hebben.
Ook de uitspraken van een politicus als een minister Gol vind ik niet direct bewijs. Misschien wel beetje raar want 12 doden is toch al wat, in elke civiele context. Maar om dit te evalueren moet je ook de context, gestemdheid en de exacte vraag kennen. Het gezegde twee loten aan dezelfde stam is me niet echt bekend, maar kan me er wel iets bij voorstellen. Sprak deze minister goed Nederlands, of was het meer een Waals-sprekende minister?
In Nederland vallen er elk jaar ongeveer 600 dodelijke slachtoffers in het verkeer. Ik kan me voorstellen als je het aantal doden in het verkeer zou vergelijken met de bende van Nijvel ( blijkbaar op dat moment 12), een politicus op dat moment zegt van eigenlijk valt dat nog mee om het wat te relativeren en wie weet het gebrek aan resultaat van de politiediensten op dat moment wat af te zwakken . Alles is relatief natuurlijk, afhankelijk hoe je iets bekijkt. Het aantal verkeersdoden, 600 stuks, hoe erg ook, is ook een peulschil als je het bijvoorbeeld vergelijkt met de jodenvervolging en de miljoenen joodse en andere slachtoffers tijdens WOII. Soms kan een politicus beter zwijgen, maar waarschijnlijk lastig als men een microfoon onder je neus duwt.