Re: Boek: Insane Killers, inc. The Mystery of the Brabant Killers - Solved
Kees, België in de jaren 80 kan je niet vergelijken met Nederland. Ik ben geen complotdenker en ik zeg niet dat het boek niet deugd. Ik weet alleen dat de auteur niet over bepaalde info beschikt waar ik wel over beschik.
Ja en? Maakt dat het boek "slecht"? (Ik weet het niet, ik heb het niet gelezen.) Ik ben behoorlijk zeker dat ik ook over informatie beschik waar de auteur niet over beschikt, jij ook niet over beschikt, en ook geen enkele auteur over eender welk bendeboek over beschikt. Daarom is het nog geen slecht boek.
De schrijver laat ook duidelijk merken dat hij weet wie de "mankende Reus" is.
Dat is jammer dat die schrijver dat op die manier presenteert. Het is naar mijn mening maar al te makkelijk om te gaan beweren te weten wie een of meerdere Bende van Nijvel-leden waren zonder ook maar 1 verwijzing er naar te geven die misschien ooit gecontroleerd kan worden. De initialen of de beginletter van de voornaam of familienaam volstaat om in geval (laat ons hopen) dat die mankende reus ooit bekend zou worden, het verhaal op waarheid te toetsen. We hebben hier op het forum en elders al veel berichten gelezen over mensen die overtuigd zijn te weten hoe alles in elkaar zit.
Ik heb zeer sterk de indruk dat de schrijver iemand is die zeer goed de Amerikaanse wetgeving kent
De schrijver heeft zijn/haar best gedaan om de anonimiteit te bewaren. Niet onbegrijpelijk in deze materie. Dat is wel jammer omdat dan geen makkelijk "kennisbeeld" van die persoon geschetst kan worden.
Anonimiteit is natuurlijk niet zo makkelijk hedendaags. Ik wil ook nog eventjes de groetjes overbrengen aan J. (Salutations à J.).
EricF wrote:Nu er werd zo veel naar Bouhouche wijst; is er hier of ergens anders een korte biografie van Bouhouche? En dan vooral voor hij het verkeerde pad opging: Waar geboren, opgegroeid, naar school, opleiding rijkswacht etc. Heb hier gezocht, maar er is zoveel...
Wel hij ging al heel vroeg het verkeerde pad op :-) . Wat interessant is is dat de vriendschap tussen Mendez en Bouhouche sterker was en belangrijkers is dan deze tussen Bouhouche en Beijer. Bouhouche heeft Mendez in 1974 leren kennen in de schietclub in Etterbeek ook tussen de vrouwen van beiden klikte het goed. De link tussen Bouhouche en de bende loopt over Mendez.
the end: dat is totaal geen nieuw gegeven en staat her en der geschreven.
Ik ga zelfs nog een stapje verder: Bouhouche & Beijer zijn zelfs nooit echt vrienden geweest. Ze zijn enkel maar "goeie collega's" en "partners in crime" geweest gedurende hun Rijkswachtperiode bij de BOB sectie drugs.
Als er al een lichte vorm van vriendschap geweest zou zijn, dan was die wellicht al véél vroeger compleet verdwenen dan wat de meesten hier zouden denken.
Na het lezen van dit boek, en je alles omtrent Bouhouche op een rijtje zet, neig ik toch naar de piste Bouhouche.
De rol van Bouhouche wordt naar mijn mening overschat terwijl de rol van anderen onderschat wordt. Daarmee zeg ik niet dat hij met geen enkel bendefeit betrokken kon zijn.
Maar ieder feit van de Bende van Nijvel wordt voorzien van een motief. En het houdt steek. Voor het motief van de tweede golf van 1985 zit hij er misschien naast. Dat vond ik minst gemotiveerd. Maar voor Nijvel en Anderlues vond ik het zeer inzichtelijk van de auteur.
Het is niet zo moeilijk om een motief te verzinnen wat wel kan kloppen voor zowat de helft van de verdachten die hier genoemd worden op het forum. Wat was het motief/betrokkenheid van Bouhouche bij Anderlues?
Dit zou hen dan later toelaten zelf met "de gouden tip" af te komen die tot arrestatie (en veroordeling) zou leiden, en zo de uitgeloofde premie binnen te rijven.
Dat is een hypothese (want het blijft een hypothese volgens mij) dat misschien door nog niet al te veel (of geen) boekenschrijvers werd aangehaald als motief, maar komt voor mij niet als nieuw aan. Bouhouche had namelijk in der tijd al aanleiding gegeven om dat als motief te kunnen op hem toepassen aangezien hij her en der al liet vallen dat hij de Bende van Nijvel wou opsporen.