FreCR wrote:Ik weet niet hoe aandachtig je het forum volgt
Soms te aandachtig met ook de nodige notities, en soms diagonaal.
FreCR wrote:maar de aandachtige lezer zal wel al eens hebben opgemerkt dat ik een gelijkaardige uitspraak wel al eens deed:
Ik heb geen dossierkennis. Het "dossier" bestaat naar schatting uit zo'n 1.500.000 a 2.000.000 pagina's. Iemand die zich het etiket "dossierkenner" durft op te spelden, die heeft een behoorlijk ego-probleem (met uitzondering van diegenen die er jaren aan een stuk dagelijks professioneel mee bezig zijn/waren zoals bijvoorbeeld Eddy Vos in der tijd). Als je 10% van het dossier kent, dan ken je nog steeds "amper" iets. 10% van 1.500.000 à 2.000.000 pagina's = 150.000 à 200.000 pagina's.
Dus, inderdaad, goed opgemerkt, ik heb geen kennis van het dossier.
Toegegeven, dit is inderdaad juist dat u daarover melding maakte. In het dossier bevinden zich heel wat zaken die uiteindelijk nutteloos bleken. Of zaken die mensen aanreikten die dachten iets te weten waarin heel wat nutteloos werk is ingestoken. Zelfs helemaal niet relevant zijn in het Bende van Nijvel-onderzoek. Verhoren waarvan de verhoorde op het einde verklaarde het in een boek ook te hebben vernomen. Over de heer V. heb ik ook wederom mijn bedenkingen inzake het spoor 'Rijkswacht'.
FreCR wrote:Diegene die denkt van zichzelf dat hij/zij over een grondige dossierkennis beschikt, mag me eens een bericht/email sturen want voor die persoon heb ik wel wat vraagjes.
Om uw geheugen even op te frissen, die mogelijkheid heb ik u niet alleen reeds geboden. Buiten een visueel contact achtte u een telefonisch contact eveneens niet nuttig.
FreCR wrote:Dank u dat ik m'n eigen mening eens mag neerschrijven
Geen enkel probleem hoor. Uw berichten zijn zowel zeer interessant, soms wel eens verbonden met wat jennen en deugnieterij, een vrolijke noot...
FreCR wrote:Ikzelf (net zoals wellicht verschillende forumleden hier) ben verschillende keren op de locatie van de moord van Mendez geweest. De locatie op de oprit is niet goed zichtbaar vanaf de autosnelweg (door het verschil in hoogte) + het feit dat men op de autostrade ook niet eventjes halt kan houden om eventjes beter te bekijken wat er aan het gebeuren is. De oprit zelf: ja, er passeert daar wel geregeld volk, maar het is wellicht niet de meest drukke oprit die ik me kan voorstellen. Ik herinner me dat de 2de keer ik daar even halt hield, er in de minuten dat ik daar stond niemand passeerde zelfs. Het zal wellicht geen minuuten geduurd hebben om Mendez te vermoorden.
Bedankt voor deze toelichting. De zichtbaarheid vanaf de autosnelweg, daar kan ik nog inkomen. Wat de passage op de oprit zelf betreft, daar heb ik persoonlijk toch mijn bedenkingen bij.
FreCR wrote:Verder nog: een interessante uitleg over glas.
Bedankt. Er kunnen nog heel wat zaken worden opgenoemd en beschreven.
Wat misschien ook interessant kan zijn, het boek: "In eer en geweten, openhartige getuigenissen van Procureurs", door Veerle Maebe, ISBN 978 90 8924 641 7:
"Een aantal procureurs, ook wel openbare aanklagers of officiers van justitie genoemd, vertellen over wat er echt speelt. Meteen wordt duidelijk dat deze hofleveranciers van gerechtigheid hun dossiers vanuit een menselijk standpunt benaderen en dat hulpvaardigheid en mededogen hen niet vreemd zijn. Beklijvende levensverhalen die niet zouden misstaan in een film noir blijven ook na de werkuren hangen en bezorgen menig procureur slapeloze nachten."
Een andere kijk dan wat PdK's en PG's veroorzaakt hebben in het Bende van Nijvel-dossier...
FreCR wrote:Verder nog: een interessante uitleg over glas.
Om een lijstje te vervolledigen buiten het glas, is er nog heel wat aan te vullen in de navolgende onderwerpen:
De autopsie
Forensische antropologie
Gebitsgegevens
Medische beeldtechnieken
Gezichtsreconstructie
Tijdstip overlijden
Letsels
Verminkingen
DNA-profilering
Vingerafdrukanalyse
Anatomische identificatie
Loopanalyse (Bende van Nijvel dader !!)
Gezichtsvergelijking
Irisherkenning
Handschriftanalyse
Haarvergelijking
Vezels
Verf
Lichaamsvocht
Kruitsporen
Kleurstoffen en pigmenten
Gereedschapssporen
Vuurwapenanalyse & ballistiek
Voetafdrukken
Bloedpatroonanalyse
Documentenanalyse
Brandonderzoek
Drugs & medicijnen
Toxicologie
Explosieven
Forensische botanie
Forensische entomologie
Wilde dieren
Forensische palynologie
Forensische archeologie
Forensische bodemanalyse
Stabiele – isotopenanalyse
Videoanalyse
Audioanalyse
Beeldanalyse
Digitale apparatuur
Internet
Cybermisdaad
We kunnen nog aanvullen ivm de getuige deskundige, de rechtsgeldigheid, de toelaatbaarheid, de cognitieve bias, de interpretatie van bewijs en de presentatie van het bewijs.
Merovinger schreef, dan kunnen we beter de boeken sluiten. Ik kan beamen over de jaren heen, dat er heel wat tegenstrijdigheden zijn vast te stellen. Pv’s die mekaar tegen spreken en de ondeskundigheid van opstelling aantonen. De inhoud ervan regelrecht aanleiding geven tot vertikaal klassement. Uit sommige PV’s blijkt overduidelijk dat er tussen de onderzoeker en de verhoorde een soort jubelstemming heerste.
Juist daardoor zijn vele ondervragers minder scherp en worden belangrijke details vergeten om opgenomen te worden in het desbetreffend proces verbaal. Ik herhaal, details maken een bekentenis sterk, geloofwaardig, controleerbaar en moeilijk intrekbaar.
Een plichtbewust onderzoeker zal en mag geen genoegen nemen met een spontane bekentenis. Vanaf hier begint pas het eigenlijke doorgedreven verhoor…