Re: Eigenbrakel: 27 September
In die reconstructie, en Ben en anderen schreven er ook al over, moet een kassierster tegen de overvallen zeggen: 'En Uw geld?' Ik weet niet of dat echt zo gegaan is, maar dat ze hun geld eigenlijk vergaten zal wel waar zijn.
Is dat nu niet een beetje raar voor een bende die (ook) op buit uit is? Natuurlijk, een mens kan gehaast en afgeleid zijn, maar dat je dan vergeet waar je voor gekomen bent kan er bij mij niet in. En eigenlijk zou je verwachten dat toen de gerant uitlegde dat hij het geld niet kon geven, de boze gangster hem meteen neergeschoten zou hebben. Toch is dat - gelukkig - niet gebeurd. Ik bedoel, meneer Engelbienne werd ook zonder meer neergemaaid toen hij iets deed wat de bendeleden niet zinde, maar als ze dan meer een beperkte buit kunnen krijgen, ze dus naar eigen zeggen voor niks zijn gekomen doen ze die gerant verder geen kwaad. Het heeft misschien niets te betekenen, maar merkwaardig vind ik het toch wel.
En ik kan het helemaal mis hebben, maar dat commentaar van 'G*****, we zijn voor niks gekomen", klinkt voor mij altijd een beetje als een geleerd lesje, niet als iets wat er spontaan uitbarstte. Maar zoals gezegd, misschien heb ik het helemaal mis.