Re: Eigenbrakel: 17 September
Een riot gun wordt al sinds de Eerste Wereldoorlog gebruikt door militairen (vooral Amerikaanse) voor close encounters. Daar is niets geheim aan, common knowledge. Ook In the Pacific, in Vietnam en nog steeds. Winchester maakte zelf een speciaal model voor de marine in stainless steel. Ondanks zijn beperkte range is het wapen ideaal om bijvoorbeeld in huis aan huis gevechten deuren te openen door het slot volledig kapot te schieten of de scharnieren af te schieten (standaard militaire lange wapens kalibers hebben daarvoor een te hoog penetratievermogen, of simpel gezegd ze maken een te mooi klein gaatje, maar niet slot in stukken van elkaar). Of een vijand die dicht bij staat gegarandeerd uit te schakelen (overkill), maar wel close range. Maar per groep militairen zal er altijd maar 1 zijn met een riot gun gezien net de beperkte range van een gladloop-jachtwapen. Bij de Belgische krijgsmacht is het nooit ingeburgerd geweest, behalve bij speciale eenheden. Men beschouwde dit soort wapen meer als een civiel wapen, Niet echt voor op grote slagvelden tegen de Sovjet-Unie.
Er is ook veel geëxperimenteerd met non-lethal munitie voor Riotguns in Cal.12 (bijvoorbeeld voor gijzelingssituaties) maar dat is nooit een succes geweest. Daarvoor heeft bijvoorbeeld het Belgische FN een specifiek groot kaliber wapen ontwikkeld (grotere impactverdeling). De non-lethal munitie voor Cal 12 is wel goed voor bijvoorbeeld home protection, de inbreker schrikt zich een hoedje, maar niet goed genoeg voor militair of politioneel gebruik.
Als u er een artikeltje wil lezen betreffende het militair gebruik van de riotgun » nationalinterest.org
Persoonlijk vind ik naar aanleiding van alle testen die ik gedurende mijn professionele loopbaan uitgevoerd heb met dit wapen (en dat zijn er veel) de effectieve combat range ... 35 tot 40 meter. Maar dat is echt maximum, eigenlijk wil ik er nog een paar metertjes afdingen. Effectieve combat range, niet hoever de hagel reikt, dat zijn 2 verschillende details. Er zijn wel slugs de laatste jaren ontwikkeld die er enkele tientallen meters bij doen optellen, maar die bestonden nog niet in 1983 en veel hangt dan af van de richtmiddelen op de riotgun, die vaak beperkt waren, omdat het net een close range wapen was.
Wat betreft de bende is het natuurlijk een ideaal wapen omdat alles op korte afstand afspeelt op ongewapende en weerloze burgers (maar dat is in feite elk wapen in dergelijke situatie) en op short-range een hoge kans heeft tot dodelijke verwondingen. Als deze daders echt zouden optimaliseren binnen de shotgun-range, dan hadden ze niet de gebruikte (waarschijnlijk volgens verklaringen onderzoeker Vos) Winchester repeteer riotguns gekozen, maar een automatische versie gekozen, keuze genoeg zoals uitstekende FN jachtwapens of meer militair ontwikkelde wapens zoals de SPAS-12 van fabrikant Franchi (allemaal vrij te koop toen).
Om de tijdsgeest en hype een beetje te kaderen voor de jongere lezers. Bij de Belgische gekende wapenhandelaar Lang (FN verdeler) in Antwerpen (ook vrij populair bij Nederlanders) hing rond 1985 of 1986 zo'n SPAS-12 in de vitrine met een afdrukje uit één of andere krant waar dit wapen werd aangeduid als het bende wapen (wat niet zo was) en de grote mededeling "Vrije Verkoop +18 jaar". Zal ik nooit vergeten. Beetje surrealistisch. Er werden toen duizenden riotguns vrij aangekocht door particulieren. Waarmee waarschijnlijk nooit één schot is afgevuurd (FYI: De wapenhandel is niet meer in bedrijf).
Ook in de particuliere schietsportverenigingen in België wordt er courant met de riotgun geschoten. Dat was 30 jaar geleden zo en dat is nog steeds zo (meestal alleen met slugs, wat vrij logisch is).