Raf wrote:Dat kan, maar je kan met oorlogswapens schieten in zijn schietstand, das toch niet overal mogelijk volgens mij.
En ik herinner me een reportage gezien te hebben over deze man, en hij kwam me nogal bizar over.
Hij zit met antitankwapens rond te vuren, en op legerhelmen als een bezetene het magazijn leeg te schieten.
Illegaal zal alles wel te krijgen zijn.
Hij is in het milieu inderdaad gekend (heb vroeger ook nog gehoord in de club dat ze daar graag naartoe gingen om te filmen). In onze club zouden die gasten met hune camera niet binnen gelaten zijn. Met oorlogswapens kunt ge in zowat alle schietstanden schieten (vanaf 25 meter). Trouwens moet ik even verduidelijken wat een oorlogswapen is. Dat kan gaan om een authentiek "oorlogswapen" maar een .22 LR die eruitziet als een oorlogswapen is ook een oorlogswapen. Er bestaan veel replica M1, M16, Tommy gun en zelf Kalasjnikovs die niet in het oorspronkelijke kaliber uitgevoerd zijn. Een UZI is ook een oorlogswapen, maar daar steken ze 9 mm of 45 in, wat geen oorlogskalibers zijn.
Wat in de meeste standen echter strikt verboden is, is het automatisch schieten (alhoewel ik dat begin jaren 90 ook nog wel zien gebeuren heb). Een UZI, Fal, M16, ... kan je kopen als je je gouverneur zover krijgt de nodige formulieren te tekenen. Een 270 Winchester of zelf een 400 nitro express, zijn jachtgeweren waarvoor een vergunning volstaat. Maar die maken minstens even grote gaten (soms zelf groter) als die oorlogsgeweren.
In onze stand mocht je met die spullen schieten, maar dat was een baan langer dan 25 meter (je hebt het risico bij dergelijke kalibers dat je kogel afketst en terugvliegt, dan wil je zover mogelijk van de actie staan natuurlijk). Op de meeste 25 meter banen zijn die heel zware jongens niet zo gewenst (maken geweldige knallen) en je hebt daar als geweerschutter toch geen fun aan 25 meter is veel te kort.
Op die afstand zijn die kalibers trouwens geweldig verwoestend. Om u een idee te geven wij schoten zelf betonijzers kapot op 100 meter afstand. Die werden gebruikt om de doelen mee omhoog te houden, soms kon het al eens gebeuren, dat dat ijzer geraakt werd, gewoon tik eraf.