Re: Madani Bouhouche
Kunst en antiek zijn twee vehikels die enorm mogelijkheden bieden om zwart geld wit te wassen of van handen te doen wisselen.
Maar ook huidige sporttransferts zijn te gek om los te lopen?
Bouhouche en Beijer als spillen in een zwartgeld oplichting/chantage?
Bijvoorbeeld partij A doet iets voor partij B waarvan geen spoor van vergoeding mag bestaan. Bijvoorbeeld wapenhandel, drugshandel, prostitutie etc.. Partij A koopt dan veel te goedkoop een kunstwerk van partij B. Partij A kan dan nadien elders een stevige winst pakken aan marktprijs. Of partij B koopt iets van A maar veels te duur, of iets waarop A een monsterwinst kan maken omdat hij nu eenmaal goed had aangekocht.
Er zijn tientallen variaties en schema's te bedenken tussen twee of meerdere partijen met leningen, kapitalisaties die opgebrand worden in zakeijke initiatieven etc. waar kunstwerken of antiek met zijn subjectieve waarderingen flexibiliteit waarborgt. Of gelooft iedereen dan een Monet 100 miljoen waard is op een veiling en dat dergelijke transacties altijd het enkel om dit werk zelf gaan?
Stel dat Bouhouche & Beijer dit gebruikten als afpersingssysteem of de geldtransferts gewoon kaapten...
Zwartgeldcircuits als - enig? - motief is inderdaad iets waar ook Trojan en HIPA een rode draad in zien. Jacques en Max wisten er misschien meer van. Of hun vriendinnetjes Nicole A en haar dochter. Deze laatste leven nog. Of zijn er andere belanghebbenden met andere motieven die op de trein van de bende zijn gesprongen?
Maar hoe interpreteer je dan de tweede reeks in '85? Een voortzetting, een reminder aan bepaalde partijen dat de deals nog lopen? Of een afrekening omdat de deals zijn gestopt? En hebben die partijen dan toch een methode gevonden om de Bende op te rollen of te elimineren?
In dergelijk scenario is niemand partij om eender wat bekend te maken... zowel daders, chanteerders, slachtoffers van de zwartgelddiefstallen en gechanteerden hebben er alle belang bij om te zwijgen.