41

Re: Roger Romelart

"Hij sukkelde met zijn gezondheid".

Zoals ik reeds schreef is dit een reden die ik wel al vaker heb gehoord (het ouder worden, het aftakelen, sukkelen met de gezondheid, eventueel medisch minder goed nieuws krijgen, enz...).

Dat hij "terug gedreven was de zaak op te lossen", of dat hij hoopte dat het opgelost werd... ik denk dat Roger Romelart verstandig genoeg was om te beseffen dat hij dit niet in z'n eentje zou kunnen. Zeker nu niet meer. De man was reeds lange tijd gepensioneerd. D.w.z. dat hij (zo zou het toch moeten) over geen enkel dossierstuk zou bezitten, geen enkele inzage meer hebben, enz... niet meer dan een "normaal iemand".

Non semper ea sunt quae videntur

42

(...) Intussen heeft het onderzoeksteam een autopsie laten uitvoeren op het lichaam van een andere ex-Bendespeurder, Roger Romelart (78). Diens kinderen denken dat de man zondag uit het leven is gestapt omdat de nieuwe wending in het Bende-onderzoek hem bijzonder onrustig maakte. Onderzoeksrechter Martine Michel wou zekerheid dat de man niet door derden werd omgebracht. De eerste resultaten van de autopsie bevestigen de hypothese van zelfdoding.

Bron: De Standaard | 16 Februari 2019

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

43

(...) Is Romelart zaken op het spoor gekomen die hem bleven dwarszitten? Een vijftal jaar geleden verklaarde de oud-speurder aan zijn jongere collega’s alleszins dat het hem was opgevallen hoe droog sommige cheques waren die in 1986 werden opgevist uit het kanaal. Terwijl die er al een jaar, sinds de overval op de Delhaize in Aalst, zouden hebben gelegen. “Hij was de enige die dat ooit geopperd heeft”, klinkt het in het huidige speurdersteam in Charleroi. De opmerking van Romelart strookt met de hypothese van de huidige speurders dat het bewijsmateriaal pas kort voor de “wonderbaarlijke visvangst” in het kanaal werd gedumpt. Maar volgens oud-collega’s van Romelart bestond er een perfecte verklaring. De “droge cheques” bevonden zich in het midden van de bundels cheques.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

Misschien had hij angst van zijn ex-collega's of had hij nog iets anders ontdekt?

Hij heeft zelfmoord gepleegd door zijn polsen over te snijden. Dit is ook buiten gebeurd (niet in zijn huis zelf, maar in de tuin/oprit), het is de buur die het lichaam zag liggen. Blijkbaar ook iemand die hem de dag ervoor gesproken had dat hij "zou bloeden als een varken".

45

Waarom zou je dat nu buiten doen? Of heeft hij zich bedacht en zocht hij nog hulp?

46

Beste Anonymous, bedankt om je te registreren op het forum en deze info te delen. Kan je ons een indicatie geven wat de bron was van deze informatie? Een krantenartikel? Of een niet-publiek document? Directe info door de familie?

Sorry maar ik begrijp je laatste zin niet. Heeft de buur die hem gevonden had hem de dag ervoor gesproken en bloedde de ex-speurder als een varken (bij het vinden)? Vind het ook een beetje raar dat je buiten je polsen gaat oversnijden. Indien ik echt zelfmoord wou plegen, zou ik er toch voor zorgen dat dit uit het zicht gebeurde zodat ze mij onmogelijk kunnen redden.

Ten gevolge van dit triestige feit zou ik toch eens een aantal bompa gangsters gaan verhoren. (Op dezelfde manier als de 2 speurders van toen t.t.z. met beroving van vrijheid.)

Gelukkig heeft "onzen Bert" de fijngevoeligheid de mensen welkom te heten alvorens er figuurlijk op te springen. Bedankt Bert, sorry, ik had het niet eens door. Welkom en dank u!

48

Als je iemand ongezien wil vermoorden, snijd je niet en pleine public zijn polsen door. Dat lijkt me duidelijk. Uit angst voor eigen leven zelfmoord plegen komt ook niet veel voor, tenzij men het doet om familieleden te beschermen. Dat laatste zou dan ook verklaren waarom er geen afscheidsbrief is waarin verwezen wordt naar de bedreiger(s).

Als je niet uitgaat van 'reguliere'motieven van een man op die leeftijd (achteruitgang, medische klachten, verlies van dierbaren etc) is de meest voor de hand liggende reden een diepgeworteld schuldgevoel. Dat kom je overigens zelden tegen bij criminelen die levensdelicten plegen.

Sorry voor de eventuele verwarring. De info werd aan mij bezorgd door mensen die in de buurt wonen (niet de buur zelf die hem gevonden maar andere buren). Hij woonde in een huurhuis, heeft thuis zelfmoord gepleegd door zijn polsen over te snijden. Hij deed dit op zijn “eigen” oprit/tuin ipv binnenshuis. Zijn directe buur heeft hem dus daar zien liggen en de politie verwittigd.

Een andere persoon (een familielid van de persoon die me de info deelde) had Roger Romelart de dag voordien nog zelf gesproken en Roger deelde aan hem mee dat hij “zou bloeden als een varken”. Roger wist dus alleszins dat hij de dag erop zou sterven (Toch zelfmoord? 1 van zijn dochters meldt in de nieuwsartikels dat hij enige tijd zenuwachtig was » Nieuws)

50

Het heeft toch geen zin om hierover te speculeren?