coconut wrote:FReCR, met alle respect, voor een man met zoveel woorden is dit nogal simplistisch uitgedrukt.
Ik tracht me in te leven in het gemiddelde niveau van de laatste tijd zodat ik ook eens een berichtje kan plaatsen zodat dit door iedereen begrepen wordt. Ik denk dat ik daar in slaag met wisselend succes.
Met een uitspraak zoals bijvoorbeeld "corrupte rijkswachters, ze bestaan maar er is 0,0% bewijs gevonden (tot op heden) dat dit de Bende van Nijvel was (een bende corrupte rijkswachters)"... daarmee wil ik enkel maar duidelijk maken dat men misschien wel kan vermoeden dat de Bende van Nijvel bestond uit corrupte rijkswachters (of misschien niet allemaal), maar dat men daar niet mag van uit gaan dat dit een gegeven feit is. In diezelfde bewering geef ik ook duidelijk aan dat het moeilijk te ontkennen valt (want daar zijn wel bewijzen voor), dat er corrupte rijkswachters bestonden.
Ik acht de kans véél groter dat er tussen de daders een of meerdere corrupte rijkswachters zaten, dan dat er een corrupte boekhouder tussen zat. Toch kan men ook dit niet uitsluiten dus ga ik nooit de uitspraak doen dat er met absolute zekerheid geen corrupte boekhouder tussen zat.
coconut wrote:Over 1 punt hebt u gelijk, er is nul procent bewijs dat ze tot de Bende van Nijvel behoorden. Hoeveel bewijs is er dat de Bende van Nijvel bestaat ? Of is dat een creatie van de pers ? Ik ga u waarschijnlijk verbazen door te stellen dat de Bende van Nijvel pure fantasie is.
Dat verbaast me helemaal niet. Dat er een Bende van Nijvel-feit is die gepleegd is door een of meerdere daders welke een ander Bende van Nijvel-feit ook hebben gepleegd, dat kan goed zijn en lijkt me ook niet onwaarschijnlijk. Dat alle Bende van Nijvel-feiten door dezelfde personen werden gepleegd, dat lijkt me onwaarschijnlijk. De "Bende van Nijvel" moet men volgens mij eerder zien als een verzameling van verschillende feiten waarbij men op een of andere manier een link kan leggen door een gemeenschappelijk gegeven. Daarbij moet men ook de opmerking maken dat er door de jaren heen twijfels zijn ontstaan en dat men er misschien rekening mee moet houden dat er een of meerdere linken misschien niet correct zijn.
Verder is de naam "Bende van Nijvel" gevormd door de media en al zeker niet door een zogenaamde bende die de daden hebben opgeëist onder deze naam. Het is een persoonlijke mening, maar de benaming "Bende van Nijvel" vind ik een misleidende en enorm slechte naam. Dit zou impliceren dat de bende afkomstig was van Nijvel of dat de bendeleider "Nijvel" zou heten. Vooraleer u mij verdenkt van het soms plaatsen van een ludiek bericht of een bericht waar er ergens een flauwe-humoristische opmerking in zit verwerkt om dit onderwerp niet al te zwaar beladen te maken, wil ik wel mee delen dat dit niet zo'n grote onzin is: Volgens enkele bevolkingsgegevens is de naam "Van Nijvel" een bestaande familienaam. Indien men "Bende" als voornaam zou aanvaarden is het dus theoretisch mogelijk dat er iemand "Bende Van Nijvel" op zijn paspoort kan staan hebben. Ik vraag me af wat de reactie zou zijn bij een boorddocumenten & identiteitscontrole door de politie als ze dat zien staan. Misschien, als het een ex-rijkswachter is die hedendaags bij de politie zit, zegt die wel "ah, 't is een collega, laat die maar doorrijden". Dat heeft niets met de Bende van Nijvel te maken maar is enkel maar een weetje (ivm de familienaam ).
De Waalse benaming voor de Bende van Nijvel is mogelijks nog misleidender en slechter gekozen. Tueurs du Brabant en soms zelfs Tueurs du Brabant wallon. De meerderheid van de dodelijke slachtoffers vielen in Vlaanderen en niet in "Brabant wallon". Het eerste en het laatste feit werden zelfs niet in de huidige provincie Waals Brabant gepleegd. Het zou correcter zijn om ze volgende naam te geven: "Tueurs qui n'ont pas tué à chaque fait en Namur, Hainaut, Brabant Wallon, Brabant Flamand, Région de Bruxelles-Capitale, Flandre-Orientale et aussi un petit peu en France".
Nu ben ik er me van bewust dat dit misschien niet de meest ideale naam is om in bijvoorbeeld krantenkoppen te drukken. Daarbij stel ik voor om de volgende alternatieve benaming te gebruiken: "bende gestoorde klootzakken".
coconut wrote:U bent zo praktisch ingesteld (en daar is absoluut niets mis mee) dat u de neiging hebt alles met cijfertjes te weerleggen.
Dat is een bewering waar ik toch wel mijn twijfels bij heb. Omdat dit niet zo makkelijk aantoonbaar is, heb ik getracht om statistieken te vinden over het aantal keer ik geneigd ben om beweringen te weerleggen met cijfertjes. Helaas heb ik deze niet gevonden en moet ik misschien toch wel rekening houden met uw bewering. Ik heb echter wel een steekproef gedaan om enige indicatie te hebben van wat de toekomst ons zal brengen. Ik heb 50 berichten van exact 1 jaar geleden bekeken en heb de opmerkelijke vaststelling gedaan dat ik toen geen enkele stelling heb trachten te weerleggen met cijfertjes en waarbij ik ook niet de neiging vertoonde om dit te doen. Als men er van uit zou gaan dat ik 1 jaar geleden geen enkele neiging vertoonde om iets met cijfertjes te weerleggen en ik vandaag volgens u de neiging heb om alles (alles = 100% dus) te weerleggen, zou dit betekenen dat ik nog voor het Bendedossier z'n verjaring kent, een stijging van neiging zal vertonen om alles te weerleggen aan de hand van meer dan 60 berichten per weerlegging van 1 bericht, met cijfertjes.
De laatste tijd ben ik ervaringsdeskundige in het bekijken van cijfertjes. Cijfertjes kunnen behoorlijk saai zijn maar kan men opvrolijken door het gebruik van bijvoorbeeld grafiekjes. Ik wil u daarom zeker het grafiekje van de evolutie van mijn bevindingen niet onthouden:
U moet dit alles uiteraard met een korreltje zout nemen. Al wens ik daar wel onmiddellijk aan toe te voegen dat volgens de cijfers over zoutconsumptie in België die ik heb vergeleken met de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van zoutconsumptie opgesteld door de Wereldgezondheidsorganisatie, blijkt dat de gemiddelde Belg teveel zout gebruikt. Opgelet dus.
Indien u nu denkt: "FreCR... steek die cijfers en statistieken voor mijn part in uw ***" ... welnu, ik kan u verzekeren dat ik absoluut niet de neiging heb om enig onderzoek uit te voeren om te controleren of deze bewering wel mogelijk is en of ik dit zou kunnen weerleggen met cijfertjes. Bij deze ben ik er althans voor mezelf van overtuigd dat de bewering dat ik de neiging heb om alles met cijfertjes te weerleggen, toch niet altijd van toepassing is.
finn wrote:en voor die aard van misdrijven vind je in België geen 100 intelligente kandidaten he.
Nergens in eender welk bedefeit heb ik de indruk gehad dat men met een bende te maken had met opmerkelijk hoge intelligente daders. Ik zeg ook niet dat het debielen waren, maar geef een debiel een vuurwapen in zijn hand en deze is zeker niet minder gevaarlijk.
Naar mijn mening valt het helemaal niet uit te sluiten dat indien er iets als dwaalspoor in het bendedossier voor komt, dat dit dwaalspoor niet noodzakelijk hoeft aangelegd te zijn door de daders, opdrachtgevers of medeplichtigen.
A.Rodin wrote:Verbeter me als ik fout ben maar ik meen me te herinneren dat na de overvallen in Brakel en Overijse men ‘s avonds op het nieuws zei: “ de bende van Nijvel heeft opnieuw toegeslagen!”
Omdat u vraagt om u te verbeteren, dien ik de opmerking te maken dat Brakel een gemeente is in het zuiden van Oost-Vlaanderen. Voor de rest maakt u misschien wel een terechte opmerking.
Non semper ea sunt quae videntur